Kara harp okulunda okuyan ve olimpik spor takımlarında yer alan 4. sınıf öğrencilerle, yer almayan öğrencilerin liderlik özelliklerinin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TURAN AKDEMİR

Danışman: TURGAY BİÇER

Özet:

Kara Harp Okulunda yapılan bu çalışma ile öğrencilerin liderlik becerileri sergilemeleri düzeyleri arasındaki farklar ve benzerlikler tespit edilmeye çalışılmıştır. 2005- 2006 eğitim öğretim yılında dördüncü sınıf harbiyelilere uygulanmıştır. Dördüncü sınıf öğrenciler 780 harbiyeliden oluşmaktadır. Bu harbiyelilerin 176 tanesi Kara Harp Okulunun faaliyet gösterdiği 20 olimpik spor branşında yer almaktadırlar ve hepsi lisanslı sporculardır. Sporcu harbiyelilerin olimpik takımlara seçilmeleri askeri liselerde yapılan giriş testine sonucunda yetenekli öğrenciler arasından seçilerek spor dallarına ayrılırlar. Askeri liselerde öğrenci girdiği spor branşında temel alt yapıyı oluşturan kendi branşına özgü yetenekler kazanarak harp okuluna dört yıllık bir eğitimin sonunda gelir.Kara Harp Okulu son sınıfındaki sporcu bir harbiyeli performansının üst seviyesindedir.Yıllardır yapılan antrenmanlar ve müsabakalar sonucu elde ettiklerinin sergilendiği son sınıf tamamen müsabık sporculardan oluşmaktadır. Dolayısıyla liderlik becerilerinin de bu anlamda en üst seviyede olması beklenir. Liderlik üzerine bilimsel çalışmalar 20. yy`ın başlarında başlayarak günümüze dek artan bir ilgi ile devam etmiştir. Bu çalışmalar kapsamında liderlik üzerine çok sayıda teori ve yaklaşım geliştirilmiştir. Bundan önce yapılan çalışmalarda baktığımızda askerlerin çeşitli liderlik davranış tiplerine sahip oldukları görülmektedir. Bu da askerlerin sergiledikleri davranışların açıklanmasını sağlamaktadır. Yapılan bu çalışma ile sporcu öğrencilerin spor yapmayan diğer gruba göre lider özelliklere sahip oldukları düşünülmektedir.Geleceğin komutanları olacak olan harbiyeliler ne kadar lider özellikler sergilerlerse o kadar başarılı olmaları beklenir.Sporunda doğasında da var olan kazanma hırsı, mücadele, azim, çalışma , örnek olma, gibi temel liderlik becerileri spor sayesinde pekiştiği ve kalıcı hale geldiği düşünülmektedir. Kişi doğuştan bir takım özelliklere sahip olsa bile, bu özelliklerin antrene edilip, geliştirilmesi gerekir.(Biçer,2003, s.29). Kara Harp Okulun da 2005- 2006 eğitim öğretim yılında okuyan 4. sınıf öğrencilerden olimpik takımlarda yer alan 50 öğrenci ile takımlarda yer almayan 50 öğrenci olmak üzere toplam 100 öğrenci üzerin de uygulanmıştır. Liderlik özellikleri üzerine hazırlanmış 20 sorudan oluşan ankete verilen cevaplar değerlendirilmeye tabi tutulmuştur. Ölçek farklı liderlik davranışlarını içeren toplam 20 ifadeden oluşmaktadır. Ölçekte yer alan ifadeler 5’li Likert ölçeğinde düzenlenmiştir. Değerlendirmeler tamamen katılıyorum seçeneğine 5, hiç katılmıyorum seçeneğine 1 puan verilerek gerçekleştirilmiştir. Buna göre ölçekten alınan yüksek puan bireyin liderlik özelliklerine sahip olduğunu ifade etmekte; düşük puan ise tam tersi bir durumu göstermektedir. Analiz sonucu 3 ifadenin faktör yükü 0,40’dan düşük olduğu için ölçekten çıkarılmıştır. 17 ifade için hesaplanan Cronbach α değeri (0,85) ölçeğin iç tutarlılığa sahip olduğunu (α>0,60) görülmektedir. Ölçek sonucunda elde edilen değerler sonuç kısmında yer almaktadır. ABSTRACT ASSESMENT OF LEADERSHİP CHARACTERİSTİCS OF TURKİSH MİLİTARY ACADEMY SENİOR CADETS WHO MAKE SPORTS AND WHO DO NOT MAKE SPORTS This assesment whichwas made in millitary academy try to find and similarities between students leadership abeylity levels in 2005-2006 education year this study was done with the 4 th class students. There are 780 students in 4th class. 178 of them one licencedend joined in to 20 olympic sports branches of school activity sportsmen are choosen into olympic teams by results of exrance examination of Military school. Students who have abeylities divided in to sports branhces. Students who are in Militay High Schools one joined to sports branch formed ofbasic substructure can get the specific abeylities. After four years of educations in Military High School.Last class student who is in Military collegge is in the highest level of his performance. The things that they get as as resulst of traning and matches which one being done seven years one formed by last class sportmen. Soit is hoped that the abeylities of being a leadership must be in highest level. The scientific studies studies of leadership begean at the begining of 20 th century and have con tininued whith teh great interest nowadays. The contens of these studies a lot of theories one developed on leadership.When you look at the studies that were done before it is thought that by the help of this assesment young. Sportsment have much mone leadership specialities than the other group. It is hoped that the more students have leadership specialities that will be a commander in the future the more successfull they will be in the future .It is thought that the sports that have the basic leadership abeylities such as stuggle, willingness, being a model etc one strengthened by the help of sports which have in their nature. Even if a human being has some spesific characteristicis coming from birth must be developed. This study was done on the hundered students fifty of them were 4th class students and attending on Military College olympic team.2005-2006 edocation year andthe other fifty which werent attending in this team.The answers which were prepared from twenty guestions about leadership were evaluated.