Osb (otizm spektrum bozukluğu) tanısı almış bireylere, ıpad yoluyla, fotoğraflar hakkında sohbet etmeyi öğretmede replikli öğretimin etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nergiz Koçarslan

Danışman: DİLEK ERBAŞ

Özet:

Bu araştırmada replikli öğretim yönteminin, OSB tanısı almış bireylerin iPad yoluyla fotoğraflar hakkında sohbet etme becerisini edinim düzeyi, öğretim tamamlandıktan sonra katılımcıların edindikleri sohbet becerilerini korunma düzeyi ve katılımcıların edindikleri sohbet etme becerisini farklı kişilere genelleyebilme düzeyi üzerindeki etkililiği incelenmiştir. Ayrıca, bu araştırmada katılımcıların öğrenilen replikler dışında yeni ifade üretebilme becerileri de incelenmiştir. Buna ek olarak, hem araştırmaya katılan öğretmenlerden ve ebeveynlerden hem de araştırmaya katılmayan fakat OSB’li bireylerle çalışan 28 öğretmenden araştırma hakkındaki görüşleri alınmıştır. Araştırma yaşları beş, altı ve sekiz olan üç katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bağımsız değişkeni replikli öğretim yöntemidir. Bağımlı değişkeni ise iPad yoluyla fotoğraflar hakkında sohbet etme becerisidir. Araştırmada tek denekli araştırma yöntemlerinden katılımcılar arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın her evresinde gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirlik verisi toplanmıştır. Elde edilen güvenirlik bulguları yüksek değerlerdedir. Araştırma bulguları katılımcıların replikli öğretim ile iPad yoluyla fotoğraflar hakkında sohbet etme becerisini edindikleri, bu becerilerini ebeveynlerine genelleyebildikleri, uygulama sona erdikten iki, üç ve dört hafta sonra da bu becerilerini sürdürebildiklerini göstermektedir. Bunlara ek olarak katılımcılar yeni ifadeler üretebilmişlerdir. Ayrıca hem araştırmaya katılan öğretmenlerin ve ebeveynlerin hem de araştırmaya katılmayan öğretmenlerin araştırma hakkında olumlu görüş bildirmişlerdir. -------------------- This research aimed to investigate the effectiveness of the scripts and script fading procedure on teaching conversational skill about photographs via iPad to individuals with autism. The maintenance of the mastered skills after two, three and four weeks, the skill generalization to the parents and the ability of each participant to elaborate new scripts rather than the taught ones, were also investigated. In addition, the opinions concerning the research were collected from both the participating teachers and parents and other 28 teachers who did not participate in the research and studying with individuals with autism. The research was conducted with three participants aged five, six and eight. The independent variable of the research was scripts and script fading procedure, whereas the dependent variable was conversational skill about photographs via iPad. In this research, the multiple probe design across participants, one of the single subject design, was used. Also, the interobserver reliability and treatment integrity data were collected at each stage of the research and the data obtained were high. The findings revealed that the participants acquired the conversational skills about photographs via iPad. In addition, the participants generalized this skill to their parents. Also, it was found out that the participants maintained this skill after two, three and four weeks passed. Lastly the participants elaborated new scripts. The socia