İNTERNET GAZETELERİNDEKİ MAGAZİN HABERLERİNİN OKUR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAIKEERTIEMUER MAIMAITIMIN

Danışman: Nurşen Mazıcı

Özet:

İletişim alanında, kitle iletişim araçlarının etkilerini ölçmeye yönelik araştırmaların bundan yüzyıl önce başladığı bilinmektedir. Gerçekleştirilen etki araştırmaları, ilk dönemlerde siyasi haberlerin etkilerine odaklanmışken, zamanla şiddet ve ekonomi haberlerinin etkileri de araştırma konusu olmuştur. Fakat, kitle iletişim araçlarında siyasi, ekonomik ve şiddet haberlerinden sonra büyük bir yer tutan magazin haberlerinin okur üzerindeki etkileri, içeriğinin hafif ve işlendiği konuların önemsiz olmasından dolayı, pek fazla araştırma konusu olmamıştır. Sadece tüketim kültürü ve popüler kültür bağlamında, magazin haberlerinin bir takım genel geçer sosyal ve kültürel etkilerinin olduğu savunulmuş, ama okur üzerinde doğrudan yaratacağı etkileri araştırılmamıştır. Dolayısıyla bu çalışmada, medya ürünlerinin büyük bir parçası haline gelen magazin haberlerinin, okurlar üzerindeki etkilerine odaklanılmıştır. Bu amaçla, ilk olarak, magazin iletilerinin nitel ve biçimsel özelliklerini ortaya çıkarmak için üç farklı internet gazetesinden elde edilen örnekler üzerinde içerik analizi yapılmış; ardından, okurların tutum ve davranışlarını ölçmek için üç farklı şehirde anket araştırması gerçekleştirilmiş; son olarak, magazin iletilerinin dilsel ve görüntüsel özelliklerini açığa çıkarmak amacıyla, belli sayıdaki örneklem üzerinde göstergebilimsel çözümleme yapılmıştır. Araştırmalar sonucunda, magazin haberlerinin okurların tüketim alışkanlığı üzerinde orta düzeyde, aile kurumu değerlerinin değişmesinde düşük düzeyde ve okurların kadına bakış açısının değişmesinde orta düzeyde etkilerinin olduğu saptanmıştır. -------------------- In the field of communication, it is known that studies on measuring the effects of mass media has started a century ago. While first studies were focusing on the effects of political news, the effects of violence and economic news on readers have become themes of the effect studies by time. Besides political, violence and economic news, the magazine news has an important place in mass media, however the effects of magazine news on readers have not been research any more because of its light content and non-important themes. In the context of consumption culture and populer culture, it is claimed that magazine news have some social and cultural effects in general, but direct effects of these kind of news on readers have not been researhed. Thats why, in this thesis, it was focused the effects of magazine news that became the large parts of media production nowadays on readers. For this purpouse, firstly, it was carried out content analysis on samples gathered from three different internet newspapers to find out the quantitative and and formal characteristics of magazine messages; secondly, it was done survey research in three differnet city to measur the attitude and the behavior of readers; finally, it was carried out semiological analysis on some samples to find out the linguistic and visual characteristics of magazine messages. In the result of research, it was revealed that magazine news have medium level effects on readers consumption habits, small level effects on the change of familiy union values and have medium level effects on the change of viewpoint of readers to woman.