Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİDEM SEMERCİ
Danışman: Gülden Uyanık
Özet:Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri, öz yeterlik algıları ve mesleki motivasyonları arasındaki ilişkiyi ve sınıf yönetimi becerilerini, öz yeterlik algılarını ve mesleki motivasyonlarını çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Beşiktaş, Bakırköy, Ataşehir ve Kadıköy ilçelerindeki okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 479 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Uyanık Balat, Bilgin ve Sezer (2011) tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Öğretmenlerine Yönelik Sınıf Yönetimi Ölçeği”, Gibson ve Dembo (1984) tarafından geliştirilen, Türkçeye uyarlanması Diken (2004) tarafından yapılan “Öğretmen Yeterlik Ölçeği (ÖYÖ)”, Ural (1996) tarafından geliştirilen “Mesleki Motivasyon Ölçeği” ve okul öncesi öğretmenlerinin kişisel bilgilerini belirlemek amacıyla kullanılan “Kişisel Bilgi Formu” yoluyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin, öz yeterlik algılarının ve mesleki motivasyonlarının bazı alt boyutlarda yaş, medeni durum, çocuk sahibi olma, öğrenim düzeyi, mesleki kıdem, okul türü, öğrenci sayısı, eğitim verilen öğrenci yaşı, eğitim süresi, sosyo-ekonomik düzey değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve öz yeterlik algıları, sınıf yönetimi becerileri ve mesleki motivasyonları, öz yeterlik algıları ve mesleki motivasyonları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca mesleki motivasyon ve öz yeterlik değişkenlerinin okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerisi puanlarını birlikte anlamlı yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Okul öncesi öğretmeni, sınıf yönetimi becerisi, öz yeterlik algısı, mesleki motivasyon. ABSTRACT The aim of the present study is to determine the relationship between classroom management skills, self efficacy perceptions and professional motivations of preschool teachers and according to various variables to examine their classroom management skills, self efficacy perceptions and professional motivations. Relational screening model was used in the research. The sample of the study selected by random sampling is composed of 479 teachers working in kindergartens in the four central districts which are Beşiktaş, Bakırköy, Ataşehir and Kadıköy of Istanbul province. Data of the research was collected by means of the “Classroom Management Scale for Preschool Teachers” developed by Uyanık Balat, Bilgin and Sezer (2011), “Teacher Efficacy Scale” developed by Gibson and Dembo (1984) and Turkish version of the scale adapted by Diken (2004), “Professional Motivation Scale” developed by Ural (1996) and “Personal Information Form” used to determine the personal information of preschool teachers. As a result of study, it is found that classroom management skills, self efficacy perceptions and professional motivations of preschool teachers show difference according to their age, marital status, having a child, educational status, professional seniority, type of school, number of students, students age, period of study and students socio-economic level. Finally, it is seen that there is a positive, significant correlation between the preschool teachers’ classroom management skills and professional motivations, classroom management skills and self efficacy perceptions, professional motivations and self efficacy perceptions. Furthermore, preschool teachers’ professional motivations and self efficacy perceptions which are predict significantly their classroom management skills. Key Words: Preschool teacher, classroom management skill, self efficacy perception, professional motivation.