Müzik ögretmen adaylarının çoklu zeka alanlarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayben Ersoy

Danışman: TÜLÜN MALKOÇ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı ‘nda öğrenim gören 1. ve 2. sınıf öğrencilerinin, sahip oldukları çoklu zekâ alanlarını demografik değişkenler açısından ortaya koymaktır. Araştırmaya müzik öğretmeni adaylarından 74 öğrenci katılmıştır. Çoklu zeka alanlarına ilişkin verilerin elde edilmesinde Doç. Dr. B. ORAL (2001) tarafından İngilizce ‘den Türkçe ‘ye uyarlanmış olan 80 maddelik “ Çoklu Zeka Envanteri ” kullanılmıştır. Öğrencilerin demografik değişkenlerine ilişkin bilgilerin elde edilebilmesi için ise “ Kişisel Bilgi Formu ” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) paket programından yararlanılmıştır. Verilerin normal dağılıp dağılmadığını belirlemek amacıyla betimsel istatistik tekniklerinden (mod, medyan, aritmetik ortalama, standart sapma) yararlanılmış, elde edilen sonuçlar doğrultusunda normal dağılım gösterdiğine karar verilen verilerin analizinde parametrik testler kullanılmıştır. Öğrencilerin çoklu zeka alanlarında; cinsiyet, sınıf düzeyi ve mezun olduğu lise türüne göre anlamlı fark olup olmadığını belirlemek amacıyla bağımsız (ilişkisiz) gruplar t-testi, annelerin eğitim durumu ve babaların eğitim durumuna göre anlamlı fark olup olmadığını belirlemek amacıyla ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Yapılmış olan testler sonunda Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 1. ve 2. sınıflarda okuyan öğrencilerin sahip oldukları çoklu zeka alanlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, mezun olduğu lise, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre 0.05 düzeyinde anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bulgulara ilişkin öneriler sunulmuştur. -------------------- The purpose of this research is presenting the multiple intelligences within the scope of different demographic parameters of the students who are attending 1st and 2nd classes at Marmara University Faculty of Fine Arts Department of Music. 74 music teacher candidate are participated to this research. Assoc. Prof. Dr. B. ORAL ‘s (2001) Multiple Intelligencies Inventory which includes 80 articles have been used while collecting the datas about the multiple intelligencies. Personal Information Form have been used to collect datas about student’s demographic parameters. SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) pack program has been used to analysis the datas collected within the scope of this research. Descriptive statistics analysis (mean, median, mode, standart deviation) have been used to understand that the datas distributed normally and parametric tests have been used for the normally distributed datas. Independent groups T-test have been used to understand the difference between their multiple intelligencies relating with their gender, class level and graduated high school type, analysis of variance (ANOVA) have been used to understand the difference between their multiple intelligencies relating with their parents’ education status. Tha analysis show that the difference between students’ multiple intelligencies which are studying at 1st and 2nd classes of Marmara University Faculty of Fine Arts Department of Music have a 0,05 rated differences relating with their demographic parameters (gender, class level, gratuated high school type, parents’ education status).