Profesyonel futbol kulüplerinde marka değeri kavramı ve marka çağrışımlarının önemi, bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Engin Bölükbaşı

Danışman: MEHMET TIĞLI

Özet:

PROFESYONEL FUTBOL KULÜPLERİNDE MARKA DEĞERİ KAVRAMI, MARKA ÇAĞRIŞIMLARININ ÖNEMİ, BİR UYGULAMA Hazırlayan: Engin BÖLÜKBAŞI Profesyonel sporlar, günümüzde dünyanın hemen her köşesinde gördüğü büyük ilginin de katkısıyla, spor pazarlamacılarına büyük olanaklar sağlamakta, büyüyen bir endüstri halini almaktadır. Son yıllarda pek çok şirket, spora yatırım yapmakta, spor olaylarına, organizasyonlara, kulüplere, sporculara sponsor olmaktadır. Burada şirketler, spor olayları aracılığıyla, ürünlerinin bilinirliğini arttırmayı, tüketicilerin zihninde yer edinmeyi, rakiplerinden bir adım öne çıkmayı amaçlamaktadır. Spor takımlarında marka değeri kavramı, pek çok unsurun bir araya gelmesiyle oluşmaktadır. Başarı, spor takımları için marka değerinin oluşmasına olanak sağlayan en önemli unsurlardan birisidir. Başarı ile taraftarların, medyanın ve dolayısıyla şirketlerin de ilgisi artacaktır. Bununla birlikte, marka yönetiminin kulüpte başarıyla uygulanması, ürün genişlemelerinin sağlıklı bir şekilde geliştirilmesi, kulübün yüksek bir marka değerine sahip olmasına yardımcı olabilecek önemli etkenler olarak karşımıza çıkmaktadır. Günümüzde futbol dünyasında, kulüpler de şirketler gibi yönetilmeye başlanmıştır. Büyük sponsorluk anlaşmaları, yıldız sporcuların ürün satışı yapılabilmesi adına transferleri, büyük yayın gelirleri gibi konular ve giderek artan rekabet ortamı, kulüpleri futbol tüketicileri gözünde olumlu çağrışımlar yaratmak durumunda bırakmaktadır. Yüksek bir marka değerine sahip olabilmek için gerekli olan unsurlar; marka farkındalığı, marka bağlılığı, algılanan kalite ve marka çağrışımlarıdır. Marka değerini oluşturan unsurlardan marka çağrışımları, takım sporları yapısında başarı, yıldız oyuncu, yönetim, teknik direktör, stat, logo dizayn, ürün dağıtımı, gelenek, taraftar kimliği, nostalji, gurur, kaçış, arkadaş grubu, önem, bilgi gibi farklı boyutlardan etkilenmektedir. Bu çalışma da, günümüzde giderek büyüyen ve hemen her çevreden büyük bir ilgi gören futbolun, tüketicileri konumundaki futbol taraftarlarının takımlara olan bakış açısını, marka çağrışımları aracılığıyla gözlemlemeyi amaçlamaktadır. BRAND EQUITY, IMPORTANCE OF BRAND ASSOCIATIONS IN PROFESSIONAL FOOTBALL CLUBS, A RESEARCH Prepared by Engin BOLUKBASI ABSTRACT In recent days, professional sports has an increasing interest around the world, provide big oppurtunities for sports marketers and also become an industry. Decades, many companies invest sports events, clubs and athletes. Companies would like to increase awareness of their products/services and overcome their rivals. Brand equtiy concept in professional sport teams can be constructed by many elements. Success is one of the most important elements to construct brand equity for sport teams. If there is a success, it means the interest of people, media, and companies will be increased. Also, brand management and product extensions are important elements to construct higher brand equtiy. In football world, the clubs started to be managed like companies. Because of big sponsorship contracts, transfer of star players to sell merchandising, big broadcast revenues and increasing competitive environment, the clubs must create positive associations in sports consumers’ minds. Brand awareness, brand loyalty, perceived quality and brand associations are elements that to have brand equity. In team sport setting, brand associations can be influenced by different dimensions like success, star player, management, head coach, stadium, logo design, product delivery, tradition, fan identification, nostalgia, pride, escape, peer group acceptance, importance and knowledge. This study aims to watch football fans’ opinion about their favorite teams by using brand associations.