Yeni mezun hemşirelerde iş doyumu tükenmişlik ve gerçeklik şokunun incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE ÇALIŞKAN

Danışman: YASEMİN ERGÜN

Özet:

Yeni Mezun Hemşirelerde İş Doyumu Tükenmişlik Ve Gerçeklik Şokunun İncelenmesi Araştırma, yeni mezun hemşirelerde iş doyumu, tükenmişlik ve gerçeklik şokunun incelenmesi amacıyla, İstanbul‘daki Sağlık Bakanlığı Eğitim Araştırma Hastenelerinde çalışan en az altı ay, en fazla iki yıllık deneyime sahip 347 hemşire ile tanımlayıcı ve analitik olarak, Aralık 2009 - Şubat 2010 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, hemşirelerin tanıtıcı özellikleri, Gerçeklik Şoku ve bunu etkileyen faktörleri içeren Soru Formu, Minnesota İş Doyum Ölçeği ve Maslach Tükenmişlik Envanteri ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistiksel metotlar, parametrik ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Hemşirelerin % 76.9’unun intörnlük yapmadığı, okul eğitiminde % 38’sinin kuramsal bilgiyi yetersiz bulduğu, ortalama 4.18 gün oryantasyon eğitimi aldığı, % 32 ’sinin sorumlu hemşire giminde çalıştığı ve % 47.7’sinin oryantasyon eğitim süresini yetersiz bulduğu belirlenmiştir. Erkeklerin, geçiş sürecini kolay değerlendirenlerin iş doyumlarının yüksek, duygusal tükenme ve duyarsızlaşma düzeyleri düşük, okulun ve kurumun gerçeklik şokuna etkisini düşük değerlendirdikleri belirlenmiştir. Özelleşmiş birimlerde çalışanların (% 53.3) iş doyumlarının düşük, duygusal tükenme ve duyarsızlaşmalarının yüksek olduğu saptanmıştır. Klinik uygulamaları yetersiz bulanların (% 49.3) okul eğitiminin gerçeklik şokuna etkisini yüksek değerlendirdiği ve oryantasyon eğitimi alan (% 85.6), eğitim gereksinimleri karşılanan (% 57.2) ve sorumlu hemşire giminde çalışmanın uyumu kolaylaştırdığını düşünenlerin (% 84.7) kurumun gerçeklik şokuna etkisini düşük değerlendirdiği belirlenmiştir. Sonuç olarak hemşirelerdeki gerçeklik şoku üzerine, mesleki sosyalizasyonun, oryantasyon eğitiminin ve sorumlu hemşire ile çalışmanın etkili olduğu görülmektedir. Hemşirelik okulları ve hastane yöneticileri, hemşirelerin mesleğe geçiş sürecini kolaylaştıracak örgütsel ve yönetsel düzenlemelere kurumlarında yer vermelidir. Anahtar Kelimeler: Gerçeklik Şoku, İş Doyumu, Tükenmişlik, Yeni Mezun Hemşire SUMMARY Examining Job Satisfaction Burnout and Reality Shock Amongst Newly Graduated Nurses Ayşe ÇALIŞKAN This descriptive and analytic study has been conducted between December 2009 and February 2010 on 347 nurses with a maximum of two years of professional experience working at Ministry of Health’s Research and Training hospitals in Istanbul to investigate job satisfaction, burnout and reality shock amongst newly graduated nurses. Data has been collected using introductory characteristics of nurses, questionnaire including reality shock and affecting factors, Minnesota Occupational Satisfaction Scale and the Maslach Burnout Inventory. Descriptive statistical methods, parametric and non-parametric tests have been used in assessing data. We identified that 76.9% of nurses did not do their internship, 38% found theoretical information inadequate. On average nurses received 4.18 days of orientation, 32% worked under supervision of responsible nurse. 47.7% of nurses thought that the orientation time they worked was inadequate. Males and those who considered the transition period to be easy also had a high degree of job satisfaction, a low level of emotional burnout and depersonalization and that the school and institution had little effect on degree of reality shock. Employees working in specialist units (53.3%) had low job satisfaction accompanied by a high degree of emotional burnout and desensitization. Those who found clinical practices inadequate (49.3%) considered the effect of school education to be high on reality shock. Those who received orientation training (85.6%), those whose educational needs were satisfied (57.2%) and those who considered working under supervision of responsible nurse made adaptation easier (84.7%) considered the institution to have little effect on reality shock. In conclusion occupational socialization, orientation training and working under supervision of responsible nurse are effective in reality shock amongst nurses. Nursing schools and hospital administrations should give place to organizational and administrative regulation to make nurses’ transition to the profession more straightforward. Key Words: Burnout, Job Satisfaction, Newly Graduated Nurse, Reality Shock