Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SİNAN AYDIN
Danışman: ERHAN AKYAZI
Özet:İnternet her ne amaçla kullanılıyor olursa olsun, internet kullanıcılarının en sık karşılaştığı ortak içerik internet reklamlarıdır. İnternet reklamları ise günümüzde web teknolojilerinin gelişimi ile birlikte artık kullanıcılara, onların ilgi alanlarına yönelik olarak gösterilmektedir. Bunu gerçekleştirmek adına içerik ve servis sağlayıcılar kullanıcıların ilgi alanlarına ait verileri, çoğunlukla onların izni olmadan, internette sergilediği davranışlardan elde etmektedir. Çevrimiçi davranışsal reklamcılık adı verilen bu reklamcılık türü, pazarlama açısından bakıldığında tüketiciler üzerindeki etkileri, hukuki açıdan bakıldığında ise özel hayatın gizliliğinin ihlali gibi çeşitli tartışmalara yol açmaktadır. Reklamcılar tarafından günümüzde çokça tercih edilen bu reklamcılık türü kullanıcıların internette ziyaret ettiği sayfaları, e-ticaret sitelerinde incelediği ürünleri, onların bilgisayarlarına yerleştirdiği çerez dosyalarında saklaması yoluyla ya da internet servis sağlayıcılar tarafından gerçekleştirilen Derin Paket Analizi vasıtası ile gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmada çevrimiçi davranışsal reklamcılığın tüketiciler üzerindeki etkileri 446 kişi ile gerçekleştirdiğimiz anket çalışmasından elde ettiğimiz veriler ışığında değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Çevrimiçi Davranışsal Reklamcılık, internet reklamcılığı, tüketici davranışları. ABSTRACT Regardless of its purpose of usage, the common content that the internet users come across most is online advertising. Today with the development of web technologies, online advertising is displayed to the users according to their areas of interest. To do this, content and service providers get the data about the users’ interests from their behaviors on the internet, mostly without their permissions. This kind of advertising, which is called Online Behavioral Advertising, causes controversy about the effects on the users in marketing field and about violation of privacy in legal field on the other hand. This advertising form, used by many advertisers today, is carried out by keeping the web sites the users visited, the products they have checked on e-trade websites and the cookies they place on their computers, or via Deep Packet Analysis that is made by internet servers. In this study, the effects of Online Behavioral Advertising have been examined in the light of the data that we have gained from the questionnaire study we made with 446 individuals. Keywords: Online Behavioral Advertising, online advertising, consumer behaviors.