Türkiye, Kanada ve Hong Kong’un ortaokul matematik öğretim programlarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Arife Ecem Erbilge

Danışman: ŞABAN BERK

Özet:

Bu çalışmanın amacı 2018-2019 öğretim yılında 5-8.sınıflarda uygulamaya konulan Türkiye Ortaokul Matematik Öğretim Programı ile PISA ve TIMSS gibi uluslararası sınavlarda başarılı olan Kanada (Ontario Eyaleti) ve Hong Kong (Çin)’da uygulanmakta olan 5-8.sınıflar Matematik Öğretim Programlarını karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkların belirlenmesidir. Başka bir ifadeyle amaç, başarı farkının programın ögelerinden (hedef, içerik, eğitim durumları ve sınama durumlarından) kaynaklanan nedenlerine ulaşmaktır. Türkiye, Kanada ve Hong Kong ortaokul öğretim programlarının incelenip benzer ve farklı yönlerinin ortaya konulduğu bu çalışma genel tarama modelinde desenlemiştir. Bu araştırmadaki verilerinin toplanmasında nitel veri toplama yöntemlerinden alanyazın taraması yoluyla doküman analizi kullanılmıştır. Veri kaynağı olarak eğitim bakanlıklarının, kütüphanelerin, üniversitelerin ve eğitim ağlarının elektronik sayfalarından, öğretim programları, ilgili yasa, mevzuatlar ve konu ile ilgili ulaşabilen tez ve makalelerden yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler amaç doğrultusunda incelendiğinde programların ortak amacının, matematiği günlük yaşamlarına dâhil eden ve uygulayan bireylerin yetiştirilmesini sağlamak olduğu görülmüştür. İncelenen matematik öğretim programlarında kazanım sayısı en fazla olan ülke Kanada’dır. Matematik öğretimi için belirlenen yıllık ders saati ile bu kazanım sayıları ilişkilendirildiğinde öğretim saatlerine uygun programlar olduğu saptanmıştır. Öğretim programları sınama durumları açısından incelendiğinde üç öğretim programında da ürün ve süreç odaklı değerlendirmenin önemli olduğu sonucuna varılmıştır. Türkiye öğretim programında alternatif değerlendirme araçları öğretmenin yaratıcılığına veya kararına bırakılmışken Kanada ve Hong Kong’da ölçme değerlendirme araçları özelleştirilerek açıklanmıştır. Bu bulgular ışığında Türkiye öğretim programının ölçme değerlendirme sürecinde diğer iki programa göre daha az ayrıntı ve çeşitlilik içerdiği sonucuna varılmıştır. Türkiye öğretim programının değerlendirme ögesi uluslararası sınavlardaki biçim dikkate alınarak yeniden düzenlenebilir/zenginleştirilebilir. Alternatif/tamamlayıcı değerlendirme yöntemleri konusunda mevcut öğretmenler hizmet içi eğitime tabi tutulup, öğretmen adaylarının bu konuda dersler alması desteklenmelidir. -------------------- This study aims to compare Turkey Secondary School Mathematics Curriculum put practice in 5-8th class levels at 2018/2019 academic year with 5-8th Class levels Mathematics Curriculum of Canada (Province of Ontario) and Hong Kong (China) as successful countries at international exams as PISA and TIMSS. It also aims to identify similarities and differences by comparing curriculums. In other words, the aim is to reach the reasons for the difference in achievement from the program components (purpose, content, teaching and learning process, evaluation process). Since the aim is to analyze and compare secondary school curriculum of Turkey, Canada and Hong Kong the model of this research is the survey model within the scope of qualitative research. In the study, document analysis through the literature review, one of the qualitative data collection methods, was used to collect the data. The data source was used from the electronic pages of libraries, universities, ministries of education and education networks, curricula, relevant laws and regulations, and accessible articles and thesis. Descriptive analysis technique was used to analyze the data. When the data obtained from the study were analyzed in accordance with the aim, it was seen that the common aim of the programs was to educate individuals who included and applied mathematics in their daily lives. Canada has the highest number of objectives in the mathematics curriculum studied. When the annual hours for mathematics teaching are correlated with number of objectives, it is determined that programs are suitable for teaching hours. When the curriculum is examined in terms of evaluation process, it is concluded that product and process oriented evaluation is important in all three curriculums. Alternative assessment tools in Turkey has been left to the creativity of teachers since in Canada and Hong Kong assessment tools are explained and privatized. These findings led Turkey in the process of curriculum assessment concludes that contains less detail than the other two programs and diversity has been reached. The evaluation component of the Turkey Secondary Mathematics Curriculum must be reordered or enriched by considering forms of international exams. Teachers should be subjected to in-service training about alternative and complementary assessment methods. Teacher candidates should be encouraged to take lessons on this subject.