Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Ahmet Doğanay
Danışman: MÜJDELEN İPEK YENER
Özet:Günümüz iş dünyasında, bireysel işletmeler artık tek başlarına otonom varlıklar olarak değil tedarik zincirleri olarak rekabet etmektedirler. Önemli bir rekabet aracı olarak, tedarik zincirleri ait oldukları örgütler tarafından iyi yönetilmek zorundadırlar. Tedarik Zincir Yönetimi (TZY), en son kullanıcıdan, ilk tedarikçiye kadar, müşteriler ve diğer paydaşlar için değer katan, ürün, hizmet ve bilgi sağlayan kilit iş süreçlerinin bütünleştirilmesidir. Tedarik zinciri yönetiminin ana hedefi, satış sonrası cevap verebilen ürün desteği için bir çeşit ağ çalışmaları gerektirir. Bu ağ çalışmaları, örgütlerin süreçlerinde uyguladıkları, Tedarik Zincir Yönetimi uygulamalarıdır. TZY uygulamaları, örgütün tedarik zincirini etkin yönetmesini sağlayan bir seri faaliyetlerdir. Sonuçta, başarılı TZY uygulamaların nihai sonucu müşteri memnuniyetidir. Müşteri memnuniyeti, örgütler için daha fazla satış, pazar payı, ürün kalitesi, fiyat etkinliği ve toplam rekabet gücü getirir. Bu çalışmada bunlar “örgütsel performans” olarak adlandırılmıştır. Bu çalışmanın amacı TZY uygulamaları ile örgütsel performans arasındaki ilişkiyi tanımlamaktır. Bu çalışmada, var olan literatüre göre bir anket geliştirilmiş ve Türkiye’deki örgütlerde TZY uygulamalarının örgüt performansına olan etkisi ölçülmüştür. Araştırmada anlamlı istatiksel sonuçlar bulabilmek amacıyla SPSS analiz programı kullanılmıştır. Bu araştırma, korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri ile TZY uygulamalarını performans ile ilişkilendirmektedir. Araştırma neticesinde, örgütlerin, süreçlerinde tedarik zinciri uygulamalarını etkin olarak kullanarak, performanslarını artırabilecekleri sonucuna varılmıştır. ABSTRACT In today’s business world, individual businesses no longer compete as solely autonomous entities, but rather as supply chains. As an important competitive tool, supply chains must be managed effectively by the organizations they consist of. Supply Chain Management (SCM) is the integration of key business processes from end user through original suppliers that provides products, services, and information that add value for customers and other stakeholders The supreme goal of supply chain management requires a network of activities for responsive, after-sale product support. These network activities are “SCM practices” which organizations apply on their processes. SCM practices are defined as the set of activities undertaken by an organization to promote effective management of its supply chain. At the end, the ultimate result of successful SCM practices is customer satisfaction. Customer satisfaction brings more sales, market share, product quality, cost efficiency and overall competitive power for organizations. These are called “organizational performance” in our study. The purpose of this study is identifying the relationships among SCM practices and organizational performance. A questionnaire is developed according to existing literature and applied to organizations in Turkey to measure the SCM practices’ impact to the organizations performance. SPSS analysis was used to make findings statistically significant and meaningful. This study also relates the SCM practices to firms’ performance by means of bivariate correlation and multiple linear regression analysis. As a result it has been concluded that organizations can increase their performance by using SCM practices effectively in their processes.