Aile Hekimliği Uzmanlık Öğrencilerinin Ulusal Çekirdek Eğitim Programında Sıralanan Hastalıkların Tedavisini Planlamaya İlişkin Yeterlikleri ve Bu Yöndeki Öğrenci Eğitici Deneyimleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Temel Tıp Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BERNA TERZİOĞLU BEBİTOĞLU

Danışman: Mehmet Ali Gülpınar

Özet:

Amaç: Aile Hekimliği uzmanlık öğrencilerinin Ulusal Çekirdek Eğitim Programında (Ulusal ÇEP) tanı-tedavi ile kodlu hastalıkların tedavi planlarına ilişkin yeterliklerinin ve tarafların yaşadıkları deneyimlerin belirlenmesi hedeflenmiştir.

Gereç ve Yöntem: Karma desenli araştırma Türkiye’nin her coğrafi bölgesinden seçilen birer tıp fakültesindeki Aile Hekimliği uzmanlık öğrencileri ve eğiticileriyle yapılmıştır. Öğrenciler Ulusal ÇEP’deki 59 hastalık için “uygun ilaç seçimi”, “reçeteleme”, “ilaç dışı tedavi planlama” ve “tedavi sürecinin yönetimi ve bilgilendirme” yeterlikleri açısından tıp fakültesinden mezuniyet anında ve uzmanlık eğitimlerinin devam ettiği şu anda kendilerini değerlendirmeleri istenmiştir. Yine öğrenci ve eğiticilerle birebir derinlemesine görüşmeler yapılarak tedavi planlama sürecine ilişkin deneyimlerin bağlamsal analizleriyle temalar oluşturulmuştur.

Bulgular: Tıp fakültesinden mezun olduklarında tedavi planlama/yönetimi ile ilgili kendilerini yeterli hisseden Aile Hekimliği Uzmanlık öğrencilerinin oranı çok düşük çıkmış; bu oran uzmanlık eğitimiyle belli bir oranda artmış olmakla birlikte kabul edilebilir orana çıkılamadığı görülmüştür. Bağlamsal nitel analiz sonuçları tedavi planlama/yönetimi sürecinin, kanıta dayalı bir yaklaşımla gerçekleşen “en uygun ilacı seçme ve uygulama” ile sınırlı olmadığını göstermiş; sürecin insani ve etkin karşılaşmalar, etkili iletişim ve birlikte karar verme ile yürüyen ve içinde yaşandığı bağlamsal unsurlarca (sistem, kurum, toplum, kültür, ortam, iklim) belirlenen bağlamsal bir süreç olarak ele alınması gerekliliğine işaret etmiştir.

Sonuç: Ulusal ÇEP ile çizilen çerçeve esas alınarak altı yıllık tıp eğitimi ve Aile Hekimliği Uzmanlık eğitimi programlarının bir arada ele alınarak akılcı tedavi planlama/yönetimi odağında gözden geçirilmesi ve yeniden yapılandırılması; tedavi planlama/yönetimi ile karar vermenin “bağlamsal birlikte-yönetim ve karar verme” (contextual co-management and -decision making) şeklinde yeniden kavramlaştırarak klinik eğitim ve sağlık bakım deneyimlerinin bu yaklaşım çerçevesinde yürütülmesi önemlidir.