Argümana dayalı sorulama öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuba Aktaş

Danışman: ÖZGÜR KIVILCAN DOĞAN

Özet:

Bu araştırmada “Kuvvet ve Enerji” ünitesinin öğretiminde “Argümana Dayalı Sorgulama” yönteminin yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, tartışmaya katılma isteklerine ve argümantasyon seviyelerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. 2016-2017 eğitim öğretim yılının birinci döneminde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini İstanbul ili Gaziosmanpaşa ilçesindeki bir ortaokulun 7’inci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında deney grubu öğrencileri (n=27) “Argümana Dayalı Sorgulama” yöntemine dayanan beş farklı laboratuvar uygulamasını gerçekleştirirken aynı şekilde kontrol grubu öğrencileri de (n=28) geleneksel laboratuvar yöntemine dayanan beş farklı laboratuvar uygulamasını gerçekleştirmişlerdir. Araştırmada desen olarak yarı deneysel desenlerden biri olan öntest-sontest eşleştirilmiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri Kuvvet ve Enerji Başarı Testi (KEBT) ve Tartışmacı Anketi (TA)’nin ön ve son-test şeklinde uygulanması neticesinde elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise grupların bireysel hazırladıkları raporların incelenmesi ile toplanmıştır. Araştırma neticesinde toplanan verilerin analizi SPSS 21.0 ile gerçekleştirilmiştir. Analizler bağımlı örneklemler t-testi ve bağımsız örneklemler t-testi uygulanarak yapılmıştır. Laboratuvar faaliyetleri sonunda hazırlanan bireysel raporların önce argüman seviyeleri modeli dikkate alınarak analizi gerçekleştirilmiş ardından hesaplanan puanlar kullanılarak t-testi uygulanmıştır. Araştırmada “Argümana Dayalı Sorgulama” modelini temel alan laboratuvar yönteminin deney grubu öğrencilerinin akademik başarılarına önemli düzeyde etki ettiği ancak tartışmaya katılma isteklerine geleneksel laboratuvar yöntemine göre anlamlı düzeyde etki etmediği görülmüştür. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin laboratuvar faaliyetlerinin sonuna doğru daha kaliteli argümanlar sunduğu saptanmıştır ABSTRACT The purpose of this study was to investigate the effect of "Argument Driven Inquiry" method in the teaching of "Force and Energy" unit on the academic achievements of seventh grade students and their desire to participate in argumentation process and their argumentation levels. The sample of the research was 7th grade students in a junior high school in Gaziosmanpaşa district of Istanbul province. The study carried out in the first semester of 2016-2017 academic year. Within the scope of the current study, the experimental group students (n = 27) performed five different labwork based on the "Argument Driven Inquiry" method and the control group students (n = 28) also performed five different labwork based on the traditional laboratory methods. Pre-test and post-test with matched control group research design which is one of the quasi-experimental designs was used in this study. Also, descriptive analysis method was used for the qualitative dimension of the study. The quantitative data of the study were gathered from the Force and Energy Achievement Test (FEAT) and the Argumentativeness Scale (AS) as pre and post-tests. Qualitative data of the study were collected via individual reports prepared by the groups. SPSS 21.0 was used for analysis of the quantitative data. Analysis involved independent sample t-test and paired sample t-test for the comparison of pre and posttest scores of students and experimental and control groups. The individual reports prepared at the end of the laboratory activities were analyzed to determine argumentation levels first and then t-test was applied to compare argumentation level scores. Findings of the study showed that the laboratory method based on the "Argument Driven Inquiry" model had a significant effect on the academic achievement of the experimental group. However, there was not any significant differences between the groups regarding the desire to participate in an argumentation process. It was also determined that the students of the experimental group provided better quality arguments towards the end of the laboratory activities.