Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tamer Abadan
Danışman: ŞAKİR ERDEM
Özet:Şöhretli kişiler halihazırda sahip oldukları şahsi özelliklerinden ötürü tüketici davranışları üzerinde etki yaratma potansiyeline sahiplerdir. Bu çalışmada şöhret figürlerinin çekiciliği, güvenilirliği, uzmanlığı, temsil ettikleri marka ile aralarındaki uyumları ve hedef kitleyi oluşturan tüketicilerle arasındaki uyumları, tüketici davranışını etkileyebilecek değişkenler olarak modellenmiştir. Ayrıca tüketici davranışını etkilemesi beklenen bu şöhret figürü algılarının, kişilerin televizyon izleme ve sosyal medya kullanma sürelerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma Mavi Jeans markası ve markanın yüzü olan Kıvanç Tatlıtuğ örneği üzerinden 370 kişinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Yapılan istatistiki analizler sonucunda, şöhretin uzmanlığı, marka-şöhret arasındaki uyum ve tüketici-şöhret arasındaki uyum değişkenlerinin tüketici davranışı değişkenini etkilediği tespit edilmiştir. Ek olarak, şöhretin güvenilirliği değişkeninin televizyon izleme süresine göre, şöhretin uzmanlığı değişkeninin ise sosyal medyada geçirilen süreye göre farklılaştığı saptanmıştır. -------------------- Celebrities have the potential to affect consumer behavior because of their personal characteristics. In this study, the celebrities’ attractiveness, trustworthiness, expertise, the fit between the celebrity and the brand endorsed by the celebrity, the fit between the celebrity and the consumers in target group are modeled as variables that may affect consumer behavior. In addition, it has been examined whether the perceptions of celebrity change according to the duration of watching television and using social media. The study was realized with the participation of 370 people intended for Mavi Jeans brand and Kivanc Tatlitug who represents this brand. As a result of statistical analysis, it was found that expertise of celebrity, the fit between brand and celebrity, the fit between consumer and celebrity are the variables that affect the consumer behavior variable. On the other hand, it was found that the trustworthiness of celebrity variable changes according to duration of watching television, and the expertise of celebrity variable changes according to the duration of using social media.