Süleymancılık cemaatinde dini eğitim metotları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE ÇAKMAK

Danışman: ALİ COŞKUN

Özet:

SÜLEYMANCILIK CEMAATİNDE DİNİ EĞİTİM METOTLARI Bu çalışma ile hakkında oldukça az bilgi bulunan “Süleymancı” cemaatin eğitim sisteminin tanıtılması ve açıklanması amaçlanmaktadır. Çalışma üç ana bölümden meydana gelmektedir. Birinci bölümde; “Süleymancılığın Ortaya Çıkışı, Gelişim Evreleri ve Günümüzdeki Durumu” ele alınmaktadır. Cemaat olarak “Süleymancılık” ifadesinin ortaya çıkışı, Süleyman Hilmi Tunahan’ın genel hayatı, tahsil hayatı ve vefatı ayrıca “Süleymancılık”ın oluşum sürecine değinilmektedir. Son olarak ise cemaat sahiplerinin faaliyet gösterdikleri alanlar açıklanmaktadır. İkinci bölümde ise; “Süleymancılık Cemaatinde Eğitim Metotları”na değinilmektedir. Günümüzde “Süleymancı” cemaat tarafından informel olarak hâlâ devam ettirilen eğitimi daha iyi anlayabilmek için, çalışmada “Eğitim Metotları” hakkındaki bölüm Batıni ve Zahiri ilimlerdeki eğitim metotları şeklinde iki kısımda incelenmektedir. Batıni ilimlerdeki eğitim metotları bölümünde; ruhsal gelişim için nefis terbiyesi eğitim ve ilkeleri, bu amaçla yapılan çalışma ve faaliyetler, zihinsel gelişim için tasavvufi bilgilerin aktarılması eğitimi ve metotları, bu amaçla okutulan ve tavsiye edilen kitaplar ve yapılan faaliyetler ele alınmaktadır. Zahiri ilimlerdeki eğitim metotlarında ise; Kuranın okunmasının öğretimi, Kuran ilimlerinin eğitimi ve öğretimi, bazı Kuran bölümlerinin ezberletilmesi, İlmihal ve dini bilgilerin eğitim ve öğretimi, Arapça ilimlerin eğitim ve öğretimi, incelenmektedir. Çalışmanın ikinci bölümü cemaatin yurtdışındaki faaliyetleri konusuyla son bulmaktadır. Çalışmanın üçüncü ve son bölümünde de; “Uygulamalı Araştırma” yer almaktadır. Bu bölümde cemaatin kurucusu ve ismini aldığı zat olan Süleyman Hilmi Tunahan’ın talebelerinden bazıları ile görüşmeler yapılmış ve Süleyman Hilmi Tunahan’ın hayatta iken nasıl bir eğitim metodu uyguladığı, talebelerini nasıl yetiştirdiği anlatılmaya çalışılmıştır. Bu son bölümde Süleyman Hilmi Tunahan’ın talebeleri ile yapılan görüşmelerin lerine ve sonrasında da genel olarak mülakatların ve çalışmanın değerlendirmesine yer verilmektedir. ABSTRACT “SÜLEYMANCI COMMUNITY’S PERCEPTIONS AND PRACTİCES ABOUT RELIGIOUS EDUCATION” This thesis aims to provide an investigation of the Süleymancı Community’s perceptions and practices about religious education. This Study has three chapters. In the first chapter, the birth, evolution and the current state of “Süleymancı Community” are investigated: The birth of “Süleymancılık” as a concept, and the life, education and death of Süleyman Hilmi Tunahan are explained. The fields in which the members of “Süleymancı Community” are active are among the explained. “Süleymancı Community”’s educational methods are shown in the second chapter. In order to better grasp the current informal educational practices of the Süleymancı Community, this chapter has two sub-chapter: Educational Methods in Batıni ve Zahiri Sciences. In the third and last chapter, interviews conducted with living students of Süleyman Hilmi Tunahan, the founder of the Süleymancı Community, are taken place. Thanks to these interviews, the kind of educational methods practiced by Süleyman Hilmi Tunahan himself are revealed. The last part of this work is about the re-evaluation of the interviews, and conclusion drawn from the study.