İlköğretim okullarında karikatürle öğrenmenin öğrencilerin başarı ve tutum düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Teknoloji Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKER ÜNER

Danışman: Sare Şengül

Özet:

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA KARİKATÜRLE ÖĞRENMENİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARI VE TUTUM DÜZEYLERİNE ETKİSİ Bu araştırmada, cebirsel ifadeler ve denklemler konusunun karikatürle işlenmesinin öğrencilerin matematik başarılarına, öğrenilen bilginin kalıcılığına, öğrencilerin matematik tutumlarına ve matematik kaygılarına etkileri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırma yarı deneysel bir çalışma olup, 2008-2009 öğretim yılında İstanbul ilindeki bir ilköğretim okulunun 7. sınıflarında okuyan 92 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada bir deney ve bir kontrol grubu kullanılmıştır. Kontrol grubunda cebirsel ifadeler ve denklemler ” konusu geleneksel yöntemle işlenirken, deney grubunda karikatürlerle işlenmiştir. Araştırmanın başlangıcında deney ve kontrol gruplarına ön test matematik tutum testi ve matematik kaygı testi verilmiştir. Ön test, son test ve hatırlama testi olarak yeniden kullanılmıştır. Uygulama sonucunda testlerden elde edilen veriler istatistiksel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda, karikatür tekniği ile öğretimin, geleneksel anlatım yöntemine göre öğrencilerin matematiğe karşı tutumlarında ve matematik dersine olan ilgi düzeylerinde olumlu yönde etkili olduğu bulunmuştur. Çalışma sonucunda karikatürlerle yapılan öğretimin, matematik başarısını, matematik tutumunu ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığını anlamlı olarak olumlu yönde etkilediği, matematik kaygısını ise azalttığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Karikatür, Cebirsel İfadeler, Denklemler, Matematik, Tutum, Kaygı. ABSTRACT THE EFFECTS OF LEARNING VIA CARTOONS ON STUDENTS’ SUCCESS AND ATTITUDE LEVELS IN PRIMARY SCHOOLS In this research, the effect of instructing algebraic statements and equations topic with cartoons on students mathematical attitude and anxiety, the permanance of knowledge and the students mathematical successes was studied. The research is a semi-experiential study and was carried out in an elementary school in İstanbul district using 92 seventh grade students as subjects in 2008-2009 academic year. The researchers used one experimental group and one control group. While the algebraic statements and equations subject was taught using the traditional methods in the control group, the cartoon technique was used in the experiment group. At the beginning of the study, the experimental and control groups were given preliminary tests "Mathematical Attitude Scale"and mathematics anxiety test. The preliminary test was used again as a post test and a retention test. The data gathered at the end of the experiment by using the preliminary test, the post test, the retention test, mathematical attitute scale and mathematics anxiety test were evaluated with the statistical analysis method. As a result, it has been found out that instructions the cartoon technique have a positive effect on the students' success, attitude and retention level towards mathematics and the mathematics anxiety level was declined when compared to the traditional teaching techniques. Key Words: Cartoons, Algebraic Statements, Equations, Maths, Attitude, Anxiety