6-8 yaş cimnastikçiler ve spor yapmayan çocukların motor beceri kapasitelerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Antrenörlük Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA BAŞKAN

Danışman: EKREM ALBAYRAK

Özet:

Araştırmanın amacı, 6-8 yaş gruplarda cimnastik antrenmanı yapan çocuklarla spor yapmayan çocukların motor beceri kapasitelerinin karşılaştırılması yoluyla jimnastik antrenmanın motor beceri gelişimi üzerindeki etkisini tespit etmektir. Bu amaçla 2005-2006 yılında Trabzon Bölgesi İl Gençlik Spor Müdürlüğü cimnsatik kursuna devam eden 14 öğrenci deney, Tonya Feride Ahmet Şener İ.Ö.O. öğrencilerinden 14’ü kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Çalışmalar sırasında 4 uzmandan yardım alınmıştır. Çalışmada, deney grubunda Eurofit Testler;sırasıyla flamingo denge testi,disklere dokunma testi, oturarak uzanma testi, durarak uzun atlama testi, mekik testi, bükülü kolla asılma testi ve mekik koşusu testi olmak üzere uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise her hangi bir özel davranım yapılmamıştır. Gruplar arası farklar başarı ve cinsiyet faktörleri göz önünde bulundurlarak t testi değerleri kullanılarak karşılaştrılmış ve tablolaştırılmıştır. Tüm bulgular yorumlandığında, deney grubunun kontrol grubundan daha başarılı olduğu, fakat cinsiyet açısından gruplar arasında bir farklılık olmadığı görülmüştür. DISK-D, BKA ve MT dışında bütün testler için gelişim gösteren 6-8 yaş deney grubunda jimnastik antrenmanın oldukça iyi motor beceri gelişim sağladığı, bu gelişimin cinseyete bağlı olmadığı görülmüştür. Bütün testler için gelişim göstermeyen 6-8 yaş kontrol grubunda motor beceri gelişimin istenilen düzeyde olmadığı görülmüştür. DISK-D,BKA ve MKT testleri için deney ve kontrol grupları arasında anlamlı fark olmadığı görüldü. Bu sonucun nedeni olarak, deney grubundaki çocukların kilolarının, performansları üzerine negatif etki yarattığı düşünülmektedir. FD testinde, deney ve kontrol grupları arasındaki farklılık deney grubu lehine, fakat çok güçlü değildir. Bu sonucun nedeni olarak kırsal kesimde yaşayan çocukların denge eğitimi almamalarına rağmen, doğal oyunlarının denge performanslarını pozitif yönde etkilemiş olabileceği düşünülmektedir. SUMMURY COMPARISON MOTOR ABILITES OF 6-8 YEAR OLD GYMNASTS AND NON-SPORTIVE CHİLDREN The purpose of this study is to compare the motor abilities of 6-8 years old gymnasts and non-sportive children and to show the effects of gymnastic training on motor abilities evolution. With this purpose experiment and control groups determined. Experiment group consisted of 14 students in gymnastic course which was opened by the City Youth Sports Management in Trabzon Region in 2005-2006 and control group consisted of 14 students in Tonya Feride Ahmet Şener primary school. During the studies the assistance of 4 professional and were provided. Eurofit tests were applied the both groups respectively. No prior study was done with the control group. The differences between the groups were compared by using the “t” tests and were charted. Analysis of the findings revealed that experiment group (6-8 year-old children) the motor exercises provided guite good motor abilities development. However, the control group didn’t display any improvement. Eurofit tests don’t have any meaningful differences groups. The reason of having any differences can result from that the weight of children in experiment group were heavier than the control group which may have caused negative effects on their performance in some Eurofit test. The difference between the experiment and control groups on Flamingo test isn’t strong enough. The reason for this can be that although the children in rural areas have any training on balance, the nature may have played a positive role on their performances.