Deniz Harp Okulu öğretim elemanları ile öğrencilerinin sınıf içi uygulamalara ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA ÇAKIR

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

Deniz Harp Okulu'nda yapılan bu çalışma ile öğretmen ve öğrencilerin sınıftaki ilişki düzeni ve bu ilişki düzenine öğretmen ve öğrencilerin vermiş oldukları önem araştırılmış; bu maksatla ilgili literatürün incelemesi sonucu öğrenme-öğretme süreci ile sınıf içi düzenin sağlanması ve insani değerler alt ölçeklerinden oluşan toplam 45 soruluk bir ölçek geliştirilmiştir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmış, Deniz Harp Okulu öğretim elemanları ve öğrencilerinin sınıf içi uygulamalara ilişkin görüşleri var olan durum ve verilen önem açısından betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada bağımsız değişken olarak öğrenciler için cinsiyet, mezun oldukları lise, öğrenim gördükleri sınıf ve bilim dalı; öğretmenler için ise cinsiyet, mesleki kıdem, lisans mezuniyet okulu, statü, öğretmenlik görev süresi, eğitim formasyonu/öğretim tekniği kursu alma durumu ve lisansüstü eğitim yapma durumu incelenmiş, geliştirilen ölçekten elde edilen puanlar bağımlı değişken olarak ele alınmıştır. 2001-2002 Eğitim ve öğretim yılında Deniz Harp Okulu'nda görev yapan 85 öğretim elemanı ile üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 502 öğrenci araştırmanın çalışma evrenini oluşturmaktadır. Araştırmada kurs, görev vb. nedenlerden dolayı öğretim elemanlarının 73'üne ulaşılabilmiş, soruların tamamını yanıtlamayan bir öğretim elemanının ölçek formu araştırmanın güvenirliği nedeniyle değerlendirmeye alınmamış, bir öğretim elemanı ise anket ve ölçek sorularını cevaplamak istememiştir. Öğrencilerin ise çeşitli nedenlerle ancak 424'üne ulaşılabilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen ölçme aracı anket ve ölçek olmak üzere iki envanterden oluşmaktadır. Anket ile bağımsız değişkenler betimlenmiştir. Öğrenme-öğretme süreci ile sınıf içi düzen ve insani değerler alt ölçeklerinde 45 sorudan oluşan ölçme aracı ise iki kısımlı likert tipi bir ölçektir. Sınıf yönetimi ile ilgili uygulamaların öğretmenlerin kendi algılarına ve öğrenci görüşlerine göre yoklandığı birinci kısım dörtlü derecelendirmeli bir ölçek olup, cevaplama öğretmen ve öğrencilerin ifadelere katılma derecelerine göre "her zaman", "genellikle", "arasıra" ve "hiçbir zaman" şeklinde yapılmıştır. Ölçeğin ikinci kısmında ise öğretmen ve öğrencilerin sınıf yönetimi ile ilgili uygulamalara vermiş oldukları önem 3'lü likert tipi bir ölçek ile ölçülmüş, ifadeler "çok önemli" "önemli" ve "önemli değil" olarak cevaplandırılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler ölçekte yer alan ve teorik olarak önemli olduğu kabul edilen sınıf yönetimi ile ilgili özeliklere genel olarak önem verirken bu özelliklerden; "öğretim elemanının sürekli olarak aynı yerde durmayarak sınıfta dolaşması, öğrencilere uygun geri bildirimde bulunması, öğrencilerin amaçlara ulaşma düzeyini belirlemesi, öğrenci eleştirilerine göre ders planlarını geliştirmesi, istenmeyen davranışın ortaya çıkmadan önlenmesi, sınıftaki tüm öğrencilerin derse katılmasının sağlanması, zamanın ders dışı etkinliklerle harcanmamasının sağlaması, uygun sorularla sınıf tartışmalarının yaptırılması, ödül ve yaptırımların etkili kullanılması, ders zamanının etkinliklere göre planlanması ve sınıf dışında da öğrencilerin duygularının paylaşılması" davranışlarının öğretim elemanları tarafından gösterilme düzeyi öğrencilerin bu davranışlara vermiş oldukları önem durumundan daha alt seviyededir. Sınıf yönetimi varolan durumla ilgili öğrenci görüşleri cinsiyet ve bilim dalı değişkenlerine göre farklılaşmamakta, Deniz Lisesi'nden gelen öğrenciler ile üçüncü sınıfta okuyan öğrenciler bu davranışları sivil lise kaynaklı öğrenciler ile dördüncü sınıfta okuyan öğrencilere göre daha olumlu algılamaktadır. Öğretmenler tarafından sınıf yönetimi ile ilgili gösterilen davranışlara verilen önem öğrenci cinsiyet ve sınıf değişkenine göre farklılaşmamakta; Elektrik-Elektronik, Gemi İnşa Mühendisliği bilim dalında okuyan öğrenciler ile dördüncü sınıfta okuyan öğrenciler diğer öğrencilere göre bu davranışlara daha fazla önem vermektedirler. Öğretim elemanları cinsiyet, lisans derecesinin alındığı okul, görev süresi, eğitim formasyonu ve lisans üstü eğitim yapma değişkenlerine göre sınıf yönetimi ile ilgili varolan durumu farklı algılamamakta; 21-25 yıl kıdeme sahip öğretim elemanları diğer kıdem yıllarına göre bu davranışları olumlu algılamakta, öğretim elemanları bölüm başkanlarına göre bu davranışları daha olumlu algılamaktadırlar. Gösterilen bu davranışlara verilen önem ise cinsiyet, kıdem, statü, eğitim formasyonu ve lisans üstü eğitim durumu değişkenlerine göre farklılık göstermemekte; Harp Okulu mezunu öğretim elemanları ile görev süresi 6-10 yılda olan öğretim elemanları bu davranışlara daha fazla önem vermekt In this study carried out in the Naval Academy, the relationship between the teachers and the students in the classroom and the importance of this relationship were researched. Trying to achieve that objective, and following a through scanning of the related literature, a scale of 45 questions,with the sub-scales of humanatarian values, and the issues such as the process of learning-teaching and maintaning the order in the classroom was developed. A common model of scanning was applied for this research. The opinions of the academic staff and the students of the Naval Academy, concerning the classroom management were described in terms of the present situation and the importance attached.In this study , independent variables for the students such as the gender of the students, the high schools they graduated from, the subjects they major in and those for the teachers such as gender, status, the years of service as a teacher, the universities they graduated from, the courses they have taken in their field and whether they hold a M.A were looked into.The points obtained out of this scale were treated as dependent variables. It was the 502 junior and senior students and 85 instructors working for the Naval Academy between 2001 and 2002 who constituted the study universe of this research. Owing to several duties and courses some of the instructors were doing, only 73 instructors were interviewed. The scale sheet of an academic who did not answer the questions completely was not taken into consideration and another academic did not want to answer the questions of the questionaire and scale. The number of the students who were interviewed was 424. The measurement tool developed by the researcher is composed of two parts which are the questionnaire and the scale. The questionnaire and the independent variables have been described. The measurement tool of 45 questions, which is based on the process of learning-teaching sub-scale and the sub-scale of order in the classroom and humanatarian values is a likert kind of scale consisting of two parts. In the first part which is a scale with four options, teachers and students are asked several questions so as to bring about some conclusions related to the class management practices. The options which the students choose from have been offered according to the frequency the teachers and students agree on one point. These are as follows; "always", "generally", "sometimes" and "never". In the second part of the scale, the importance that was given by the instructors and students to the attitudes related to the classroom management was evaluated by (like type 3) scale and the expressions were answered as "very important", "important" and "not important". Theorotical aspects of the classroom management which were used in the scale were mostly considered as important by the midshipmen but they thought that "an instructor must not stand still and he must go round in the class, he must give appropriate feed back, he must evaluate how well the midshipmen in terms of the aims of the lesson, he must develop the lesson plans according to critics by the midshipmen, he must prevent the undesirable behaviour before it is acted, he must provide the participation of whole class to the lessons, he must only spend the lesson time with activities related to the lesson, he must provide class discussion with appropriate questions, he must use rewards and punishments effectively, he must plan activities according to the lesson time, he must also share the feelings of midshipmen outside the classroom." But the level of realization of these attitudes was not as high as the level of importance emphasized by the midshipmen. Thoughts about the classroom management varied according to sex and branch of study. The graduates of the Naval High School and junior midshipmen showed positive attitude towards those behaviours compared to the graduates of civilian high schools and senior midshipmen. The importance given to the attitudes related to the classroom management by the instructors varied according to sex and class of the midshipmen; the midshipmen in Electric-Electronic Engineering, ship architecture and senior midshipmen gave more importance to these attitudes. The instructors do not perceive the current situation related with the sex, university, period of service, educational formation and post graduation variants discriminately and those who have the seniority of 21-25 years perceive these attitudes positively in comparison to other seniority levels and instructors perceive them more positively with regard to their heads of department. The importance given to these attitudes performed diverse in respect of sex, seniority, status, educational formation and post graduation variations and the instructors that graduated from Naval Academy and those who are in service for 6-10 years attach more importance to these attitudes.