Lamaze felsefesine dayalı doğuma hazırlık sınıflarının doğum sürecine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma Coşar

Danışman: NURDAN DEMİRCİ

Özet:

Lamaze Felsefesine Dayalı Doğuma Hazırlık Sınıflarının Doğum Sürecine Etkisi Araştırma, Lamaze felsefesine dayalı doğuma hazırlık sınıflarının doğum sürecine etkisini değerlendirmek amacı ile deneysel ve prospektif olarak planlanmıştır. İstanbul’da bir hastanede Eylül 2010-Haziran 2011 tarihleri arasında yapılmıştır. İki aşamalı olarak yürütülen araştırmanın birinci aşaması çiftlerin eğitimi, ikinci aşama ise doğum sürecinin başlamasıyla birlikte doğum sonuna kadar gebeye bakım ve destek verilmesini kapsamaktadır. Gebeler eğitime eşleri veya doğumda kendilerine destek olacak kişi ile katılmıştır. Sınıflar en az dört en fazla yedi çiftten oluşmuştur. Eğitim süresi dört hafta olup, toplam 14 saat eğitim verilmiştir. Toplam 105 çift çalışma grubuna alınmıştır. 56 gebe normal doğum, 49 gebe sezaryenle doğum yapmıştır. Normal doğum yapıp, doğumlarında destek verilen 35 gebe çalışma grubunu, örneklem kriterlerine uyan 35 gebe de kontrol grubunu oluşturmuştur. Kontrol grubu standart bakım almıştır. Deney grubuna eğitimin etkinliğini değerlendirmek için ön test ve son test uygulanmıştır. Tüm gebelere doğum öncesi Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu, Doğum Öncesi Dönem Bilgi Formu, travayda ağrı algısı belirlemek için Görsel Kıyaslama Ölçeği (GKÖ), Travay Tanılama Formu, Doğum Eyleminde Duygusal Davranış Formu, Annenin Doğumu Algılaması Ölçeği (ADAÖ), Doğum Sonu Dönem Değerlendirme Formu uygulanmıştır. Lamaze felesefesine dayalı doğuma hazırlık sınıfına katılan ve doğumlarında destek verilen deney grubu gebelerin toplam doğum süresinin kontrol grubundan 3.9 saat daha kısa sürdüğü (p<0.001), doğumun latent, aktif ve geçiş fazında hissedilen doğum ağrılarının daha az (p<0.001), doğuma uyum süreçlerinin daha iyi, olumlu doğum algısının daha yüksek olduğu (p<0.001) belirlenmiştir. Deney grubu annelerin tamamının, kontrol grubunun ise sadece %11.4’ünün doğar doğmaz bebeklerine dokundukları, deney grubu annelerin %31.4’ünün ilk yarım saat içinde bebeklerini emzirdiği, kontrol grubu annelerin hiçbirinin ilk yarım saat içinde bebeklerini emzirmediği saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Doğum ağrısı, doğum algısı, doğumda destek, doğum süresi, Lamaze doğuma hazırlık sınıfı. SUMMARY The Effect of Education of Pregnant Women in Childbirth Education Classes Based on the Philosophy of Lamaze on Birth Process This experimental and prospective research is planned to investigate the effect of childbirth education classes based on Lamaze philosophy on the process of labor. It is conducted in a hospital in Istanbul between September 2010 and June 2011. Research process includes two phases. First phase of the research consists the education of the couples and the second phase focuses on the care and support of pregnant women between the beginning and the end of labor. Pregnant women participated to the education classes with their husbands or the person who will support them during the process of labor. Classes were included 4 to 7 couples. Duration of education was 4 weeks and they were educated 14 hours in total. Research group of the study consist 105 couples. 56 of them gave vaginal normal birth and 49 of them gave cesarean birth. 35 pregnant women that were supported and gave normal birth were constituted experiment group and 35 pregnant women that were consistent with the sample criteria constituted the control group. Control group was taken standard care. Pre-test and post-test were implemented to the experiment group to evaluate the efficiency of the education. Informed Voluntary Approval Form, Prenatal Information Form, Visual Analog Scale (VAS) (to determine the perception innatal pain), Innatal Recognition Form, Innatal Emotional Behavior Form, Perceptions of Birth Scale (POBS) and Postnatal Evaluation Form were implemented to all 70 pregnant women. It was concluded that the labor duration of the pregnant women who were supported and attendant Lamaze childbirth education classes was 3.9 hours shorter than the control group’s (p<0.001). Also the pain during latent, active and transition phases of labor was then the control group’s (p<0.001). In addition to this, the experiment group had better birth adaptation process and they had higher positive birth perception than control group members had (p<0.001). All mothers from the experiment group but only 11.4% of mothers from control group touched their baby right after they were born. And it was observed that 31.4% of mothers from experiment group breastfed their babies in the first half an hour after the birth, while none of the mothers from control group did. Key Words: Birth duration, birth pain, birth perception, Lamaze childbirth education class, support during birth.