Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tıp Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Dilek KİTAPÇIOĞLU
Danışman: Mehmet Ali Gülpınar
Özet:
Amaç : Simülasyona dayalı eğitimin (SDE) acil hasta yönetimi ve
takım çalışması gibi becerilerin kazanılmasında kullanımı son yıllarda giderek
artmaktadır. Bu tezde öğrencileri intörnlük eğitim dönemine hazırlama amacıyla uygulanan
SDE-Kliniğe Hazırlık Programının etkinliği değerlendirilmiştir.
Gereç ve yöntem : Çalışmaya Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi
Tıp Fakültesi intörn öğrencileri (87 öğrenci) ve eğiticileri (2 kişi) katıldı. Kazanımlar
simüle ve klinik ortamlarda kontrol listeleri kullanılarak performansa dayalı
olarak değerlendirildi. Ekip Çalışması Tutum Ölçeği, Durumsal Kaygı ölçeği ve Klinik
Öğrenme İklimi ölçeği ile süreci etkileyen bileşenler değerlendirildi.
Öğrencilerle odak grup görüşmesi ve eğiticilerle derinlemesine görüşmeler
yapıldı. Sürekli değişkenleri tanımlamak için tanımlayıcı istatistikler kullanıldı.
Görüşmeler dijital ses kayıtları ile yazılı metin
haline getirildi. Metinler iki ayrı
araştırmacı tarafından gözden geçirildi, tematik kodlar çıkarıldı.
Bulgular : Performans değerlendirmelerinde, grupların simüle puan
ortalamaları gerçek klinik ortamda Acil Stajın ilk haftasında alınan puan
ortalamalarına yakın çıktı. Acil Stajın’ın son haftası tüm gruplarda alınan puanlarda
artış tespit edildi. Grupların simüle ortamda ekip çalışması becerilerinde
gelişim tespit edildi. Klinik öğrenme ortamı öğrenciler tarafından olumlu
bulundu.
Sonuç : Kritik hasta yönetimi konusunda simülasyona dayalı
eğitim yöntemi etkin bir eğitim yöntemi olarak kullanılabilir. Klinik ortamda
öğrencilere sunulan uygun öğrenme iklimi kazanımların transferi ve gelişimi
için önemlidir.