11 – 15 yaş arası çocuklarda ney eğitimi (deneme)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Güngör Barış Görgin

Danışman: AHMET HAKKI TURABİ

Özet:

Müzikte çalgı eğitimine erken yaşlarda başlanmasının gerekliliği yadsınamaz bir gerçektir. Ancak bu eğitimin amacına ulaşabilmesi, eğitimin verildiği yaş grubuna pedagojik açıdan bakıp, bedensel, zihinsel, ruhsal ve sosyal gelişimlerinin gözetilmesine de bağlıdır. Bu doğrultuda Klasik Batı Müziği ve farklı ülkelerin geleneksel müziklerinin çalgılarının eğitimine yönelik çeşitli yöntem ve metotların geliştirilmesi süregelmiştir. Diğer taraftan gelişen ve değişen dünyada çağın getirisi küreselleşme olmuş, bu durum pek çok ülkeyi yerel kültürel mirasları koruma ve yaşatma konusunda hassasiyet gösterme ve önlemler alma yoluna sokmuştur. Geleneksel müziklerin bu kültürel mirasın önemli bir parçası olduğu düşünülürse, dünyadaki en köklü geleneksel müziklerden biri olan Geleneksel Türk Müziği’nin korunması, yaşatılması ve sonraki nesillere doğru bir şekilde aktarılması elzem bir öneme sahiptir. Dolayısıyla Geleneksel Türk Müziğinin kuramsal yapısı ve toplu icra geleneklerinin yanı sıra Türk Müziği çalgılarının da çocuk yaşta öğrenilmeye başlanması gerekmektedir. Bu gereklilikler doğrultusunda yapılan bu çalışmada, 11 – 15 yaş arası çocuklardaki ney eğitimine katkıda bulunmak amaçlanmıştır. ii Deneme niteliği taşıyan çalışmada, müzik ve müzik yazısına dair genel bilgiler, Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel kavramlar, neyin tanıtımı, orta – hafif - kuvvetli üfleme ile oluşan sesler ve bunlara dair egzersizler, Türk Sanat Müziği’ndeki temel dörtlü beşliler ve bunlara dair egzersizler, makamların tanıtımı, makam seyirleri ve örnek eserler yer almaktadır. -------------------- It is an incontrovertible fact that musical instrument education should be started at early age. However, the achievement of the purpose of this education depends on the pedagogical perspective of the age group in which the education is given and to observe their physical, mental, spiritual and social development. In this direction, various processes and methods have been developed for the education of Western Classical Music and traditional music instruments of different countries. On the other hand, in the developing and changing world, the problem of the era has been globalization and this has led many countries to show sensitivity and take measures to protect and sustenance local cultural heritage. Considering that traditional music is an important part of this cultural heritage, it is essential that the traditional Turkish music, one of the most established traditional music in the world, be protection, perpetuate and transferred to the next generations correctly. On account of, in addition to the theoretical structure and collective executive traditions of Traditional Turkish Music, it is necessary to start learning Turkish Music instruments at a young age. In this study conducted in line with these requirements, aimed to contribute to the education of children between the ages of 11-15. iv In this experimental study, general information about music and music writing, basic concepts used in Turkish Art Music, introduction of ney, sounds produced by medium-lightstrong blowing and exercises related to these, basic quintet quintets in Turkish Art Music exercises, presentation of maqams, maqam views and sample works.