İlkokul 1 - 4. sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUYGU AKÇAY

Danışman: Nermin Özcan Özer

Özet:

Bu araştırmada, ilkokul 1-4. sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki dislektik çocuklara yönelik farkındalık düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğretmenlerin cinsiyetine göre farklılaşmakta mıdır? 2. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğrenim durumuna farklılaşmakta mıdır? 3. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğretmenlerin mezun olduğu okula göre farklılaşmakta mıdır? 1. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğretmenlerin okuttuğu sınıf düzeyine göre farklılaşmakta mıdır? 2. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğretmenlerin algıladıkları mesleki seviyelerine göre farklılaşmakta mıdır? 3. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğretmenlerin disleksi ile ilgili hizmet içi eğitime katılma durumlarına göre farklılaşmakta mıdır? 4. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğretmenlerin mesleki kıdemine göre farklılaşmakta mıdır? 1. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeyleri ile derse girdikleri sınıfların ortalama öğrenci sayısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki var mıdır? Araştırmanın örneklemi, 2013-2014 eğitim öğretim yılında İstanbul ilindeki Üsküdar ilçesinden rastgele seçilen devlet ilkokullarında, 1-4.sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinden oluşmuştur. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen öğretmen görüşleri anketi ve demografik bilgiler formu kullanılmıştır. Ayrıca, açık uçlu sorular sorulmuştur. Araştırmanın ilk basamağında tanımlayıcı istatistik yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizlerde, ankette bulunan maddelere ilişkin öğretmen görüşleri yüzde frekans değerleri hesaplanılarak sunulmuştur. Araştırmanın ikinci basamağında ise anket formundaki maddelerden elde edilen verilerin Sınıf Öğretmenlerinin demografik özelliklerine göre nasıl farklılaştığı Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılarak test edilmiştir. Araştırmanın üçüncü basamağında ise öğretmenlerden açık uçlu sorularla alınan veriler nicel sonuçları desteklemek ve örnek teşkil etmek amacıyla paylaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: 1. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğretmenlerin cinsiyetine göre farklılaşmamaktadır. 2. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğrenim durumlarına göre farklılaşmamaktadır. 1. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğretmenlerin disleksi ile ilgili hizmet içi eğitime katılma durumlarına göre farklılaşmamaktadır. 2. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeylerini ölçmek açısından ortaya koydukları görüşler, öğretmenlerin mesleki kıdemine göre farklılaşmamaktadır. 3. İlkokul 1-4. Sınıf öğretmenlerinin disleksi ile ilgili farkındalık düzeyleri ile derse girdikleri sınıfların ortalama öğrenci sayısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır. Anahtar Kelimeler: Disleksi, Dislektik, Sınıf Öğretmenleri, Farkındalık Düzeyi ABSTRACT The aim of the current study is to investigate the awareness level of elementary school teachers regarding dyslexia. The research questions of the study for which the answers were sought are mentioned below: 1. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to their gender? 2. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to their educational level? 3. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to the type of school they have graduated? 4. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to the grade level they have been teaching? 1. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to their perceived occupational level? 2. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to their participation to an in-service training? 3. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to their length of service? 4. Is there a significant correlation between elementary school teachers’ awareness level of dyslexia and the number of students in their class? The sample of the study comprised elementary school teachers who have been working in public schools in Üsküdar- İstanbul, in 2013- 2014 education year. The sample was determined based on convenience sampling. One of the measures used in the current study was developed by the researcher and intended to test the awareness level of elementary school teachers regarding dyslexia. In addition, a demographic form was utilized in order to gain information regarding participants’ personal and occupational characteristics. Moreover, open- ended questions were asked in order to understand teachers’ views on dyslexia. In the first phase of the study, descriptive statistics were utilized. In the second phase of the study, one- way analysis of variance were conducted in order to test how the awareness level of elementary school teachers regarding dyslexia differ, with respect to their demographic and occupational backgrounds. Finally, in the third phase, the answers of participants to open- ended questions were shared with the aim of extending quantitative results. The findings of the current study are as belows: 1. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ with respect to their gender. 2. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ with respect to their educational level. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ with respect to the ty1. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to their perceived occupational level? 2. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to their participation to an in-service training? 3. Is there a significant difference in elementary school teachers’ awareness level of dyslexia with respect to their length of service? 4. Is there a significant correlation between elementary school teachers’ awareness level of dyslexia and the number of students in their class? The sample of the study comprised elementary school teachers who have been working in public schools in Üsküdar- İstanbul, in 2013- 2014 education year. The sample was determined based on convenience sampling. One of the measures used in the current study was developed by the researcher and intended to test the awareness level of elementary school teachers regarding dyslexia. In addition, a demographic form was utilized in order to gain information regarding participants’ personal and occupational characteristics. Moreover, open- ended questions were asked in order to understand teachers’ views on dyslexia. In the first phase of the study, descriptive statistics were utilized. In the second phase of the study, one- way analysis of variance were conducted in order to test how the awareness level of elementary school teachers regarding dyslexia differ, with respect to their demographic and occupational backgrounds. Finally, in the third phase, the answers of participants to open- ended questions were shared with the aim of extending quantitative results. The findings of the current study are as belows: 1. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ with respect to their gender. 2. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ with respect to their educational level. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ with respect to the type of school they have graduated. 1. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ with respect to the grade level they have been teaching. 2. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ significantly with respect to their perceived occupational level. 3. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ with respect to their participation to an in-service training. 4. Elementary school teachers’ awareness level of dyslexia do not differ with respect to their length of service. 5. There is not a significant correlation between the elementary school teachers’ awareness level and the number of students they have been teaching. Key words: Dyslexia, Dyslectic, Elementary School Teachers, Awareness Level