Dijital oyunların bilişsel yeteneklere etkileri: Faktör referanslı bilişsel test kiti ile oyuncu ve oyuncu olmayan grupların karşılaştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MİRA ELİF DEMİRHAN SAYIN

Danışman: NECMİ EMEL DİLMEN

Özet:

Dijital oyunların hayatın son derece önemli bir parçası olmaya başladığı günümüz toplumunda oyun oynamanın oyuncular üzerinde etkilerini anlamak git gide daha önemli olmaya başlamıştır. Bu alanda yapılan araştırmaların sonuçları dijital oyunların el-göz koordinasyonu, karar alma, dikkat ve görsel-uzamsal yetenek gibi bilişsel yetenekler üzerinde faydalı etkileri olduğunu göstermektedir. Bu araştırmanın amacı dijital oyunların oynanması ile oyuncuların bilişsel yetenekleri arasındaki ilişkinin Faktör Referanslı Bilişsel Test Kitinin teorik temel olarak kabul edilmek süreti ile ölçülmesidir. Araştırmanın parçası olarak, sonuca ulaşma yolunda bir grup dokuzuncu sınıf öğrencisi, haftalık oyun oynama sürelerine göre oyuncu ve oyuncu olmayan gruplarına ayrılmıştır. Daha sonra bu gruplardaki öğrencilerin sahip olduğu 16 farklı bilişsel yetenek test edilerek gruplar arasında kayda değer bir fark olup olmadığında bakılmıştır. Görsel işlem yetenekleri, kısa dönemli bellek yetenekleri, işlem hızı ve tepki süresi yeteneklerinde oyuncu grubun lehine açık farklılıklar gözlemlenmiştir. Ancak uzun dönemli bellek ve akıcı zeka yeteneklerinde bir fark bulunmamıştır. Hiçbir durumda oyun oynamayanların bilişsel yetenekleri daha üstün çıkmamıştır. Kanaatimizce bu araştırma daha sonra yapılacak olası dijital oyun-bilişsel yetenek araştırmaları için sağlam bir temel teşkil etmektedir. ABSTRACT As playing video games has become an important part of everyday life in today’s society, it is important to understand the effects of game play on players. A growing body of research indicates that playing digital games can lead to beneficial effects on cognitive skills such as eye-hand coordination, decision making, attention and visual-spatial skills. This research aims to find if there is a relationship between playing digital games and players cognitive skills using the Kit of Factor-Referenced Cognitive Tests as its theoretical framework. In order to fulfill the research’s purpose two groups of 9th grade students are selected as the player and non-player group according to the time they spend weekly on playing games. Both groups were tested on 16 different cognitive skills to see if there is any significant difference between the scores they had on their tests. Clear difference was found on visual processing skills, short term memory skills, processing speed and reaction time, all favoring the player group. However, we were not able to find any difference on long term storage and fluid intelligence skills. Not a single measurement indicates the existence of a superior cognitive skill in non-gamers. We believe this research will be a solid basis for future research on video games and cognitive skills.