Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYSUN SOYKAN
Danışman: Aslan Tolga Öcal
Özet:Bu çalışmada Türkiye’deki belediyelerin açmış olduğu meslek ve beceri edindirme kurslarının bireylerin istihdam edilebilirliklerine yaptığı etki Bursa Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Edindirme Kursları (BUSMEK) örneği üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın teorik kısmının yazımı için yerli ve yabancı literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Uygulama kısmında ise; Bursa Büyükşehir Belediyesi başta olmak üzere bünyesinde meslek ve beceri edindirme kursu bulunan belediyelerin web sayfalarından faydalanılmıştır. Ayrıca BUSMEK eğitim sorumlusu ve istihdam danışmanı ile görüşmeler yapılmış, bu görüşmeler aracılığıyla da kurslar hakkında bilgi ve verilere ulaşılmıştır. Yapılan inceleme ve görüşmeler 2013 yılı öncesi verilere ulaşmaya imkan vermediği için çalışma içerisinde 2013-2016 yılları arasındaki veriler incelenmiştir. İncelemeler sonucunda 16 ana alanda ve 156 farklı branşta eğitim verilen BUSMEK’te bu dönem içerisinde 268 kursiyerin işe yerleştiği, 2011 yılından beri verilen girişimcilik eğitimleri sonucunda ise 96 kursiyerin kendi işini kurduğu bulgularına ulaşılmıştır. İstihdam edilebilirlik üzerine en somut etkinin gözlemlendiği alanların; 1) Muhasebe ve finansman 2) Bilişim Teknolojileri 3) Kuaförlük ve cilt bakımı olduğu ortaya çıkmıştır. Bu alanları ise; yiyecek içecek hizmetleri, çocuk gelişimi ve el sanatları alanları takip etmiştir. Toplam eğitim alan kursiyer sayısının istihdam edilen kursiyer sayısına oranına bakıldığında kursların bireylerin istihdam edilebilirliği üzerine çok anlamlı bir etkisi olmadığı sonucuna varılmıştır. Çalışmanın meslek ve beceri edindirme kurslarının istihdam edilebilirlik kavramıyla arasındaki ilişkiyi “BUSMEK” özelinde incelemesi bakımından literatüre katkı yapması beklenmektedir. Anahtar Kelimeler: Mesleki Eğitim, Yerel Yönetim, Hayat Boyu Öğrenme, İstihdam Edilebilirlik ABSTRACT In this article, the impact of the vocational and skills training courses established by the municipalities on the employability of the individuals will be highlighted through the example of Bursa Municipality Arts and Vocational Courses (BUSMEK). National and foreign literatur has been rewieved for the theoretical section. As for the practical section, we made use of the websites of the municipalities’ vocational and skills training courses. Besides, the educational official and the employment counselor have been interviewed providing us the information and data regarding Busmek courses. The data comprising the periode between 2013-2016 have been checked. As a result it has been founded out that BUSMEK which organizes training in 16 fundemantal domains and in 156 different specialities led to employment of 268 trainees by an employer and establishment of workplace by the 96 trainees themselves. The most concrete impact of the vocational courses on the employability has been observed in financial accountancy, finance, cyber technologies, hairdressing and skin care. Considering the ratio between the total number of the trainees and the trainees being employed, the impact of BUSMEK on the job creation remains poor. However, the benefits of BUSMEK to the skills of the trainees helps the employability. In this work, the discussion of the impact of the vocational courses on the employability through the example of BUSMEK is essential due to its contrubition to the literature. Key Words: Vocational Education, Local Government, Lifelong Learning, Employability