REHBER ÖĞRETMENLERİN REHBERLİK HİZMETLERİ PROGRAM HAZIRLAMA SÜRECİNE YÖNELİKGÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YUSUF ŞARLAK

Danışman: Durmuş Ümmet

Özet:

Bu araştırmada rehber öğretmenlerin rehberlik hizmetleri program hazırlama sürecine yönelik görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yönteme uygun olarak düzenlenen araştırmada "rehber öğretmenlerin rehberlik hizmetleri program hazırlama sürecine yönelik görüşleri nasıldır?” sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmanın evreni ülkemizdeki ilköğretim ve ortaöğretim kademesinde yer alan okullarda görev yapan rehber öğretmenlerden oluşmakta iken, çalışma grubu nicel boyut için Türkiye’nin farklı yerlerinde görev yapan 261 rehber öğretmene ulaşılarak, nitel boyut için ise bu rehber öğretmenler arasından maksimum çeşitlilik ilkesi doğrultusunda 5 kişi seçilerek oluşturulmuştur. Açımlayıcı sıralı desen mantığıyla ilerletilen araştırmada: nicel boyut kapsamında anket, nitel boyut kapsamında da ise görüşme formu kullanılmıştır. Her iki veri toplama aracı da literatür incelemesi, uzman görüşleri ve pilot uygulama doğrultusunda araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Araştırmanın genel amacı çerçevesinde cevapları aranan alt problemlere yönelik olarak nicel boyutta, internet üzerinden anket yardımıyla toplanan veriler bilgisayara kaydedilmiş ve istatistiki çözümlemeler için SPSS 15.0 programından yararlanılarak yüzde, frekans tabloları, çapraz tablolar ve ki kare hesaplamaları gerçekleştirilmiştir. Nitel boyutta ise, gönüllük dahilinde seçilen rehber öğretmenlerle yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilerek konuya dair görüşleri ortaya konmuştur. Araştırmanın nicel boyutunda, rehber öğretmenlerin anket maddelerine verdikleri yanıtlar neticesinde rehberlik hizmetleri program hazırlama sürecini orta düzeyde başarılı bulduğu sonucuna ulaşılırken bu görüşleri ile kişisel bilgi formunda yer alan değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise görüşme ifadelerinin genelinde, nicel boyut sonuçlarına benzer nitelikte, orta düzeyde bir memnuniyet gözlenmiştir. -------------------- In this research it was aimed to examination of the opinions of guidance teachers on the preparation of guidance services program. This research, which was organized in accordance with the mixed method, where quantitative and qualitative research methods were used together, the question was "how are the opinions of guidance teachers on the preparation of guidance services program?”. While the population of the research is guidance teachers who work in primary and secondary stages in our country, the study group is consists of guidance teachers working in schools in Turkey for workgroup quantitative dimension working in different places 261 guidance teacher, reaching for the qualitative dimension in the direction of maximum diversity principle among the teachers of this guide is been chosen 5 people. In the research, which is developed with exploratory sequential design, questionnaire is used for quantitative dimension and interview formsa are used for qualitative dimension. Both of these data collection tools are prepared by the researcher in line with the literature review, expert opinions and pilot application. Within the scope of the general purpose of the research, data collected in the quantitative scale with the help of questionnaires were recorded to the computer and the SPSS 15.0 program was used for statistical analysis and percentage, frequency tables, cross tables and chi-square calculations were performed. In the qualitative dimension, semi-structured interviews were conducted with the guidance counselors selected within the volunteerism and their views on the subject were revealed. In the quantitative dimension of the study, it was concluded that guidance services found the guidance services program preparation process moderately successful as a result of the responses of the guidance teachers to the questionnaire items, and no statistically significant difference was found between these opinions and the variables in the personal information form. In the qualitative dimension of the research, a moderate level of satisfaction was observed from the overall interview expressions, similar to the quantitative dimension results.