Matematik öğretmen adaylarının matematiğe ve öğretmenliğe ilişkin özyeterlilik algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RUHSAR VARLIOĞLU

Danışman: EMİN AYDIN

Özet:

MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİĞE VE ÖĞRETMENLİĞE İLİŞKİN ÖZYETERLİLİK ALGILARI Son yıllarda eğitim sistemiyle ilgili en önemli sorunlardan birinin, öğretmen yetiştirme ve yetiştirilen öğretmenlerin niteliğinin oluşturduğu gözlenmektedir. Yetiştirilen öğretmenlerin niteliğinde öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve yeterlilikleri önemli bir yer tutmaktadır. Matematik öğretimine ilişkin yeterliliklerin en önemli faktörlerinden biri ise özyeterlilik kavramıdır. Özyeterlilik inancı motivasyonu ve davranışları etkilediği için mesleki yeterlilik duygusu üzerinde de etkilidir. Bu bağlamda bu çalışmada matematik öğretmen adaylarının matematiğe ve öğretmenliğe ilişkin özyeterlilik algılarının eğitim gördükleri fakülte ve sınıf seviyesine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi ( AEF) Matematik Öğretmenliği Bölümü birinci, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencileri ile Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi (FEF) Matematik Bölümü birinci ve dördüncü sınıf öğrencileri olmak üzere toplam 154 öğrenciden oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının matematiğe ilişkin özyeterlilik algılarını ölçmek amacıyla “Matematiğe Karşı Özyeterlilik Algısı Ölçeği (Umay, 2001)” ve öğretmenliğe ilişkin özyeterlilik algılarını ölçmek amacıyla “Matematik Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algısı Ölçeği (Erdinç, 2000)” uygulanmıştır. Ayrıca her sınıf seviyesinden seçilen toplam 10 öğrenciyle yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Araştırmada uygulanan ölçekler ve ölçeklerin alt boyutları açısından eğitim görülen fakülte ve sınıf seviyelerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerle yapılan görüşmeler de fakülte ve sınıf seviyelerine göre farklılıklar olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Özyeterlilik Algısı, Matematik Özyeterlilik Algısı, Başarı algısı, Benlik algısı, Aday Öğretmenler, Matematiğe Yönelik Tutum, Mesleki Tutum ABSTRACT PRESERVICE MATHEMATICS TEACHERS’ SELF-EFFICACY PERCEPTIONS REGARDING MATHEMATICS AND TEACHING In recent years, it is observed that one of the biggest problems of education system is training the teachers and quality of the trained teachers. In the quality of trained teachers, preservice mathematics teachers attitude to the teaching job and their professional efficacy constitutes an important place. One of the most important factors regarding mathematics teaching efficacy is self-efficacy conception. Self-efficacy belief is effective in professional efficacy as it affects motivation and behaivours. In this context, in this study, if there is a difference between preservice mathmematics teachers’ self-efficacy perceptions regarding mathematics and teaching of different faculties and different grade levels was analyzed. The present study was conducted with totally 154 students from 1st, 4th and 5th grade students who enrolled at Marmara University Faculty of Ataturk Education and 1st and 4th grade students of Mathematics Department in Marmara University Faculty of Science and Education. In order to evaluate preservice mathematics teachers’ self-efficacy perception towards mathematics ‘Self-Efficacy Perception about Mathematics Scale (Umay, 2001)’ was applied. And ‘Self-Efficacy Perception about Mathematics Teaching Scale (Erdinç, 2010)” was appliedi in order to evaluate their self-efficacy perception towards teaching. Moreover, semi-structured interviews with 10 students selected from every grade level were conducted. Data analysis showed that there are meaningful differences between different faculties and different grade levels in terms of scales and sub categories. Key Words: Self Efficacy Perception, Mathematics Self- Efficacy Perception, Success Perception, Self Perception, Candidate Teachers, Attitude Towards Mathematics, Vocational Attitude