Bilişsel uyumsuzluk teorisinin pazarlama bağlamında analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GAMZE BAŞTEMUR

Danışman: Ahmet Başcı

Özet:

Bilişsel uyumsuzluk insan zihnindeki dengeyi tehdit eden, rahatsızlık ve stres meydana getiren psikolojik bir durumdur. Kişide var olan iki bilişin birbiri ile ahenksizliği söz konusu olduğunda bir kavram olarak var olan bilişsel uyumsuzluk birçok konuda yorumlanabilir. Pazarlama bağlamında bilişsel uyumsuzluk teorisi tüketici davranış biçimlerini ve tüketicilerin satın almaya karşı endişe düzeylerini açıklamada ve bu endişeyi nasıl kontrol altına alabilecekleri konusunda çözüm üretmede kullanılmıştır. Tüketici davranışları pazarlama literatüründe birçok araştırmaya konu edilmiştir. Tüketicinin satın alma aşamalarının tümünde bilişsel durumu satın alma eylemini etkileyecek öneme sahiptir. Bu çalışma orijinal teori ve eylem odaklı yeni teorik gelişmeleri kısaca gözden geçirmeyi amaçlayarak teorinin pazarlama üzerindeki etkisine de değinmeyi hedeflemiştir. Tüketicinin yaşadığı kandırılma endişesi, algıladığı risk, üründen memnuniyet beklentisi, plansız gerçekleştirilen satın alımların bilişsel uyumsuzluk üzerine etkisinin düzeyine ve bilişsel uyumsuzluğun yeniden satın alma niyetine etkisine bakılmıştır. Araştırmada, bir anket formu düzenlenmiş ve 422 katılımcıya ulaşılmıştır. Örnekleme yöntemi olarak tesadüfi kolayda örnekleme seçilmiştir. Anket sonuçlarıyla ilgili analizler yapılmış ve yorumlanmıştır.