Belediyelerde halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medya kullanımı: büyükşehir belediyelerinin twitter hesapları üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mübeyyen Pirci Aydın

Danışman: ÖZHAN TİNGÖY

Özet:

Gelişen internet teknolojileriyle birlikte iletişim kavramının yeni bir boyut kazanması, ticari işletmelerdeki halkla ilişkiler faaliyetlerini etkilediği gibi vatandaşa en yakın kamu kuruluşu olan belediyelerin halkla ilişkiler faaliyetlerini de etkilemiştir. Belediyeler, vatandaşlarına hizmet ederken bu hizmetlerini duyurmanın da hizmet etmek kadar önemli olduğunu bilerek, bilgilendirmeyi en doğru kanaldan hedef kitlesine ulaştırmak için çalışmaktadır. Bu amaçla geleneksel mecraları kullanan belediyeler, güncel web teknolojilerinin sunduğu uygulamaları da kullanmaya başlamıştır. Belediyeler yaptıkları hizmetleri, yapacakları programların ve hizmetlerin duyurularını ve bunlara ilişkin haberleri vatandaşlarla paylaşarak şeffaf bir bürokrasi davranışı sergileme amacı taşımaktadır. Vatandaşlar da her an her sıkıntısını en yetkili makama ulaştırma rahatlığına sosyal medyanın sağladığı imkânlarla sahip olmuştur. Çünkü internetin zamandan ve mekandan bağımsız hareket etmesiyle, insanlar istek ve şikayetlerine anında yanıt almak ve bilgi edinme haklarını her an kullanmak istemektedir. Günümüzde yeni medya olarak da adlandırılan sosyal medya, geleneksel medyanın aksine karşılıklı iletişim ortamı sağlayarak anında geri bildirim alınmasına olanak sunmaktadır. Bu açıdan bakıldığında sosyal medya, siyasi aktörlerden olan belediye başkanları için de hedef kitlesiyle karşılıklı kesintisiz iletişim ortamı sağladığı için son derece önemli interaktif bir ortamdır. Bu araştırmada ülkemizdeki 30 Büyükşehir Belediyesi’nden, kurumsal Twitter hesabı ve belirlenen tarih aralığında paylaşımı bulunan 23 Büyükşehir Belediyesi’nin Twitter hesapları ve paylaşımları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın amacı, vatandaşa en yakın yönetim birimi olan belediyelerin gelişen sosyal medya paylaşım alanlarından olan Twitter kanalını kullanım davranışlarını incelemek, elde edilen verilerin okunmasıyla bu kanalın en etkin biçimde kullanılmasına ışık tutmaktır. ABSTRACT With the developing internet technologies, the concept of communication has gained a new dimension and this has influenced both public relations with commercial enterprises and the relations between the public and municipality, as the closest public institution to the citizens. While giving services to the citizens, municipalities know that announcing the projects they carry out is as important as giving those services to the citizens so they try to make the information reach to the citizens in the best way. For this reason, the municipalities using traditional ways have started to use the applications of current web technologies. Municipalities aim to display a transparent bureaucracy by sharing the services they give, the programs they carry out or the announcements and news of the services they give, with the citizens. On the other hand, the citizens have the opportunity to reach to the most competent authority for any problem in any minute with the opportunities social media gives them. Because the internet is a timeless and placeless area, the individuals want to have the right to be informed and to be responded to their demands and complaints immediately. Social media, which is also named as new media today, offers the opportunity for feedback by creating a dual communication area in contrast to traditional media. When considered from this point of view, social media is a very important interactive platform that creates a dual uninterrupted communication area between mayors, as political actors, and their target audience. This research examines the Twitter accounts and shares of 23 Metropolitan Municipalities out of 30 in Turkey, which have been made at a particular time period, by using content analysis method. The aim of the research is to examine the usage of Twitter, as one of the developing social media arenas, by municipalities which are the closest administrations to the citizen, and to highlight the most effective ways of using this arena by evaluating the obtained data.