Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mekatronik Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUSTAFA ŞEKERBEY
Danışman: Mustafa Caner Aküner
Özet:
Günümüz dünyasında dizel motorlar; otomotiv endüstrisinin yanı sıra
denizcilik, savunma ve silah sanayi gibi sektörlerde yaygın olarak
kullanılmaktadır. Otomotiv endüstrisindeki emisyon standartlarının
getirdiği sınırlamalar dizel motorların kullanımını azaltmış gibi
gösterse de verimli yakıt tüketimi dizel motorları diğer sektörler için
hala iyi bir alternatif haline getirmektedir. Emisyon limitlerinin
azalması ve artan yakıt maliyetleri şirketleri dizel motor sistemlerine
daha fazla eyleyici eklemeye ve dizel motorlar için ayrıntılı kontrol
yöntemleri geliştirmeye zorlamıştır. Tüm bu gelişmeler ise daha hassas
bir kontrol için dizel motorların ve alt bileşenlerinin modellenmesinin
önemi artmıştır.
Bu çalışmada bir dizel motor, ağırlıklı olarak hava yolu bileşenlerini
içeren, basitleştirilmiş bir silindir modeliyle modellemektir. Dizel
motora ait ortalama değer motor modeli (MVEM) elde edilmiş olup; dizel
motor çevrimi sürekli olduğu kabul edilmiştir. Dizel motorun kontrolünde
dışarıdan verilen hız referansına göre pedal bilgisi üreten bir
boylamsal sürücü modeli ve bir araç modeli kullanılmıştır. Boylamsal
sürücü modeli hız hatasına göre PI kontrol metodu kullanarak hızlanma ve
yavaşlama komutu üretmekten sorumludur. Araç modeli ise motorun üretmiş
olduğu tork değerini alarak araç tekerleklerine aktarmaktan sorumludur.
Bu çalışmaya konu olan dizel motor modelleme ve kontrol yöntemi,
hesaplama yükünü azaltmasına rağmen yüksek doğruluğu korumasıyla
getirdiği etkin sadelik nedeniyle ilerleyen zamanlarda başka çalışmalara
da temel olabilecek niteliktedir.
Dört bölümden oluşan bu çalışmanın birinci bölümünde çalışmanın genel
amacından bahsedilmiştir. İkinci bölümde, bir dizel motorun çalışma
prensibi ele alınarak motorun hava akış bileşenleri ve bunların
modellenmesinden bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde, simülasyon dosyaları,
kontrolör tasarımı ve simülasyon sonuçları ele alınmıştır. Son bölümde
ise simülasyon sonuçları yorumlanmış, modelde kullanılan varsayımların
ve tekniklerin sonuçlar üzerindeki etkisinden bahsedilmiştir. Elde
edilen sonuçların ileride yapılacak çalışmalara yol göstermesi adına
görüş bildirilmiştir.