Acil servis hemşirelerinin problem çözme becerilerini algılayışları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE GÜL ERENLER

Danışman: ŞULE ALPAR

Özet:

1. Araştıma, acil servis hemşirelerinin problem çözme becerilerini algılayışları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla, tanımlayıcı ve karşılaştırmalı olarak Aralık 2006- Şubat 2007 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Çalışmanın evrenini, İstanbul İl merkezinde bulunan Sağlık Bakanlığı’na bağlı beş Devlet Hastanesi ile beş Eğitim Araştırma Hastanesi oluşturdu. Yapılan analiz sonucunda örneklem büyüklüğü minimum 138 hemşire olarak belirlenmiş olup, araştırmaya katılmayı kabul eden 150 hemşire örneklem grubunu oluşturdu. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından literatür bilgisine dayalı olarak geliştirilen demografik özellikleri içeren anket ile, Spielberger ve arkadaşları tarafından geliştirilen ‘Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri’, P.P.Heppner ve C.H.Peterson tarafından geliştirilen ‘Problem Çözme Envanteri’ kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde, istatistiksel analizler için bilgisayarda SPSS for Windows 10.0 programı kullanıldı. Veriler; Ortalama, Standart sapma, Oneway Anova testi, Tukey HDS testi, Kruskal Wallis testi, Mann Whitney U testi, student t testi, pearson korelasyon testi ile değerlendirildi. Ölçeklerin geçerlilik güvenilirlik analizi Reliability Analizi ile değerlendirildi. Sonuçlar % 95’lik güven aralığında, anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirildi. Acil servis hemşirelerinin; acil servis deneyimi fazla olan, kendini kişisel güvende hisseden, kadın hemşirelerin problem çözme yeteneklerine daha çok (p<0.05) güvendikleri; kadın (p<0.05) ve 31 yaş üzeri (p<0.01) hemşirelerin daha fazla sorunun üzerine giden yaklaşım gösterdikleri; sürekli gece çalışan (p<0.01) hemşirelerin daha az sorunun üzerine giden yaklaşım gösterdikleri; 31 yaş ve üzeri hemşireler ile acil servis deneyimi fazla olan hemşirelerin kendilerini sorun çözücü olarak (p<0.01) algıladıkları; Eğitim Araştırma Hastanelerinde daha fazla durumluluk kaygı yaşandığı (p<0.01); acil servis deneyimi fazla olan (p<0.05), kendini kişisel güvende hisseden (p<0.01) ve kendi tercihi ile acil serviste çalışan (p<0.05) hemşirelerin durumluluk kaygıyı daha az yaşadıkları; kadın (p<0.01) ve acil serviste kurum görevlendirmesi ile çalışan (p<0.05) hemşirelerin sürekli kaygıyı daha fazla yaşadıkları; kendini kişisel güvende hisseden (p<0.01) hemşirelerin daha az sürekli kaygı yaşadığı belirlendi. 2.SUMMARY THE RELATION BETWEEN PROBLEM SOLUTION SKILLS & CONCERNS OF EMERGENCY SERVICE NURSES This study has been conducted between December 2006 and February 2007 on the descriptive and comparative basis in order to define the relationship between the perception of the problem solution skills and the level of the concerns of the emergency service nurses. The study has been performed within five public hospitals and five training and research hospitals operated by Istanbul Provincial Center, Ministry of Health. In regard to the analysis performed, the sample size was determined as 138 nurses, nominated among 150 nurses who were volunteered to participate in the study. The data compilation was based on the findings of the questionnaire conducted by the author on the demographical features, in addition to the principles provided under Spielberger et all, Instantaneous-Continual Anxiety Inventory and P.P:Heppner and C.H.Peterson, Problem Solution Inventory. In assessing the data, the SPSS for Windows 10.0 was employed for the statistical analysis. The data were processed in regard to the average figures, Standard Deviation, Oneway Anova Testing, Tukey HDS Testing, Kruskal Wallis Testing, Mann Whitney U Testing, Student T-Testing and Pearson Correlation Testing. The Reliability Analysis was conducted to verify the validity and reliability of the scales. The results were considered in the reliability of 95% with a significance level of p<0.05. It has been determined that the emergency service nurses who had higher experiences in such services, who were self-confident, and who were women (p<0.05) felt comfortable with their problem solution skills, while those nurses who were women (p<0.05) and who were above 31 years old (p<0.01) were likely eager to handle the problems and those nurses who usually worked in night shifts (p<0.01) tended to disregard handling the problems; those nurses who were above 31 years old (p<0.01) and had higher emergency service experience (p<0.01) regarded themselves as trouble-shooters It has also been determined that the nurses employed in training and research hospitals (p<0.01) felt higher instantaneous concerns, those nurses with higher emergency service experiences (p<0.05), who were self-confident (p<0.01) and who employed in emergency service on their own discretion (p<0.05) felt the instantaneous concerns to a lesser degree, whereas those nurses who were women (p<0.01), employed emergency service upon assignment of the institution they worked (p<0.05) were in constant state of concern, which were lesser in such self-confident nurses (p<0.01).