Kompleks motor hareket egzersizlerin mental işleme sürecinde kortikal yanıta etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ertuğrul Ahmet Özbay Ertuğrul Ahmet Özbay

Danışman: ADİL DENİZ DURU

Özet:

Amaç: Bu çalışma kapsamında 12 haftalık karmaşık motor hareket eğitiminin salon futbolu oyuncularında oluşturduğu kortikal değişikliklerin izlenmesi hedeflenmiştir. Gereç ve Yöntem: Çalışmada 30 gönüllü katılımcı yer almış ve bu katılımcılar kontrol ve deney grupları olarak ayrılmışlardır. Sporcular çalışmaya başlamadan önce EEG ölçümü ile Stroop testi uygulanmıştır. Test sonrası denek grubuna pazartesi günleri 12 haftalık, 40 dakikalık süreçlerde kompleks motor hareket antrenmanları uygulanmıştır. Kontrol grubu ise sadece futsal antrenmanlarına devam etmiştir. 12 hafta sonunda EEG ölçümü ile tekrar Stroop test bataryası uygulanarak ön ve son ölçümler arasındaki farklar Mann-Whitney Test analizi kullanılarak incelenmiştir. Bulgular: P300 değerleri ve N400 değerleri arasında birbirine bağımlı olarak farklar gözlemlenmiştir, ilk ve son stroop test skorları ele alınarak yapılan Wilcoxon Signed Rank Testi sonrasında eğitim sonrası yapılan son testte pozitif olarak bir artış gözükmektedir. Bununla birikte denek grubu ve kontrol grubu arasındaki fark gelişimide Mann-Whitney Test analizi yapılarak bulunmuştur. Uygulanan 12 haftalık eğitimin Stroop cevaplarına doğru ve reaksiyon süresi olarak olumlu bir katkı sağlaması ve bunun sonucunda da antrenman yapan grubun dikkatinde pozitif katkı sağladığı görülmüştür. Sonuçlar: Yapılan ön testlerde, reaksiyon ve OİP farklılığı olmaması katılımcıların homojen bir şekilde iki gruba dağıtıldığını düşündürmektedir. Son ve ön testler arasındaki anlamlı reaksiyon farkı, uzun süreli karmaşık hareket eğitiminin reaksiyonu iyileştirdiğini göstermiştir. Bu iyileşmenin temelinde bu eğitime bağlı nöroplastinin yattığı düşünülebilir. Nöral değişimin OİP ye yansıması ise, Stroop testinde kısıtlı olarak gözlenmiştir. -------------------- Objective: In this study, it is aimed to monitor the cortical changes caused by 12 weeks of complex motor movement training in hall football players. Materials and methods: Thirty volunteers participated in the study and they were divided into control and experimental groups. The athletes underwent EEG measurement and Stroop test priot to training sessions. After the test, complex movemement trainings were applied to the experimental group on Mondays for 12 weeks with a duration of 40 minutes. The control group continued the Futsal trainings only. After 12 weeks EEG measurement and Stroop test battery were applied again and the differences between the pre and post measurements were examined using Mann-Whitney Test analysis. Findings: Interrelated differences between P300 and N400 rates were observed, after the first and last Stroop test scores, Wilcoxon Signed Rank Test showed a positive increase in post-training post-test. Additionaly, Mann-Whitney Test analysis was used to investigate the difference between the experimental and control groups. It was seen that the 12-weeks training provided a positive contribution to the Stroop responses as a reaction time and as a result it contributed positively to the attention of the training group. Results: The absence of reaction and ERP differences in the preliminary tests cleared that the participants were homogenously divided into two groups. The significant reaction difference between the post-test and pre-tests showed that long-term complex motion training improves the reaction. It may be thought that the basis of this improvement is neuroplasticity due to this study. Reflection of neural change to ERP was limitedly observed in Stroop test.