Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NESLİHAN CITDIR
Danışman: Levent Deniz
Özet:
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik
tutumlarının incelenmesidir. Bu kapsamda ortaokul öğrencilerinin
matematiğe yönelik tutumları incelenmiş ve tutumlarının çeşitli
değişkenlere göre (cinsiyet, sınıf seviyesi, okul türü, algılanan
ekonomik durum, okul dışında matematik takviye ders alma durumu, okul
kurs/etütüne katılma durumu, matematik başarı ortalaması, genel başarı
ortalaması, algılanan matematik başarısı, ailenin matematik başarı
beklentisi, matematik öğretmenini sevme düzeyi, anne eğitim seviyesi,
baba eğitim seviyesi) farklılaşma durumları sorgulanmıştır.
Araştırma genel tarama modeli kapsamında ilişkisel tarama modeline
dayalı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul'daki ortaokul
öğrencileri, örneklemini ise 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul
ilinin altı farklı ilçesindeki birer ortaokul, özel ortaokul ve imam
hatip ortaokulunda öğrenim gören 1080 öğrenci oluşturmaktadır.
Öğrencilerin matematiğe yönelik tutumları Önal (2013) tarafından
geliştirilmiş olan 22 maddelik Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği (MTÖ)
kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın verileri SPSS 15.0 programı
aracılığıyla betimsel modelde ve karşılaştırma testleri yapılarak
çözümlenmiştir. Öncelikle verilerin normal dağılımı sınanmış ve normal
dağılım elde edilemediğinden dolayı verilerin çözümlenmesinde parametrik
olmayan teknikler kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
çözümlenmesinde, tanımlayıcı istatistiksel metotlar (yüzde, ortalama,
standart sapma); ikili grupların karşılaştırılmasında (cinsiyet,
okuldaki kurs/etütlere katılma durumu) non-parametrik testlerden
ilişkisiz ölçümler için Mann-Whitney-U testi; üç ve daha fazla grubun
karşılaştırılmasında (sınıf seviyesi, okul türü, algılanan gelir düzeyi,
anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, matematik başarı düzeyi, genel
başarı düzeyi, algılanan başarı düzeyi, ailenin algılanan başarı
beklenti düzeyi, matematik öğretmenini sevme düzeyi) Kruskall Wallis-H
Testi ve bu test sonucunda gruplar arasında fark bulunduğunda,
farklılıkların kaynağını belirlemek üzere Mann-Whitney U testi
sonuçlarına yer verilmiştir.
Araştırmadan elde edilen belli başlı sonuçlar şu şekildedir:
Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumları yüksektir. Kız
öğrencilerin matematiğe çalışmaya yönelik çalışmalarının ve matematiğe
yönelik kaygılarının erkek öğrencilere göre daha fazla olduğu
söylenebilir. Sınıf seviyesi yükseldikçe öğrencilerin ilgi, çalışma,
gereklilik ve genel tutumlarının azaldığı; kaygılarının arttığı
görülmüştür. Özel ortaokul öğrencilerinin imam hatip ortaokulu
öğrencilerine göre çalışma, gereklilik ve genel tutumları daha olumlu;
diğer ortaokul türlerine göre, özel ortaokul öğrencileri daha az kaygılı
ve ortaokul öğrencileri imam hatip ortaokulu öğrencilerine göre
matematiğe daha ilgilidir. Gelir seviyelerinin yüksek olduğunu düşünen
öğrencilerin matematiğe yönelik genel tutumlarının daha yüksek,
kaygılarının daha düşük olduğu söylenebilir. Okul dışında matematik
takviye dersi alan ve almayan öğrencilerin tutumları arasında fark
bulunmamıştır. Okul kurs/etütüne katılan öğrencilerin katılmayanlara
göre ve matematik dersi ortalaması ile genel başarı ortalaması yüksek
olan öğrencilerin matematiğe yönelik ilgi, çalışma, gereklilik ve genel
tutumlarının daha yüksek; kaygılarının daha düşük olduğu görülmüştür.
Algıladıkları matematik başarıları ile ailelerinin kendilerinden
bekledikleri matematik başarısının yüksek olduğunu düşünen ve matematik
öğretmenlerini sevenlerin öğrencilerin matematiğe yönelik ilgi, çalışma,
gereklilik ve genel tutumlarının daha yüksek olduğu ve kaygılarının
daha düşük olduğu söylenebilir. Anne ve baba eğitim durumu
değişkenlerinde eğitim durumu yüksek olan anne babaların çocuklarının
matematiğe yönelik ilgi, çalışma, gereklilik ve genel tutumlarının daha
yüksek; kaygılarının daha düşük olduğu söylenebilir.