Asya Sineması’nda Ürün Yerleştirme : en çok izlenen filmlerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Saima Aliyeva

Danışman: KIVANÇ NAZLIM TÜZEL URALTAŞ

Özet:

ASYA SİNEMASINDA ÜRÜN YERLEŞTİRME: EN ÇOK İZLENEN FİLMLERİN İNCELENMESİ Geleneksel reklamların tüketiciler üzerinde etkisini yitirmesi üzerine; ürünlerin sinema filmleri, televizyon programları, müzik klipleri, kitaplar ve bilgisayar oyunlarına yerleştirilmesi anlamına gelen ürün yerleştirme giderek daha fazla tercih edilen bir iletişim aracı halini almıştır. Ürün yerleştirme, birçok değişik uygulama ile seyirci ile iletişime geçerek öncelikli olarak reklamın akılda kalıcılığını arttırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, geniş kitlelere daha rahat ve çabuk şekilde ulaşılabilecek iletişim kanallarından biri de sinema filmlerdir. Ürün yerleştirme uygulamaları sadece Hollywood sineması ile sınırlı değil. Günümüzde dünya genelinde bir çok ülke sinemasında reklamverenlerin ve film yapımcılarının memnuniyyetle kullandığı bir reklam metoduna dönüşen ürün yerleştirme, Asya sinemasında da önemli bir yere sahiptir. Günümüzde Güney Kore ve Hindistan (Bollywood) filmleri, dünya genelinde ve aynı zamanda Türkiye’de de geniş izleyici kitlesine sahip. Bu çalışmada, Güney Kore ve Hindistan (Bollywood) sinemasına ait en çok hasilat yapan onar film, toplamda 20 film içerik analizi yöntemi ile incelenmiş ve Asya Sinemasında ürün yerleştirme tarzları saptanmaya çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Ürün Yerleştirme, Asya Sineması, Güney Kore Sineması, Hallyuwood, Hindistan Sineması, Bollywood SUMMARY PRODUCT PLACEMENT İN ASİAN MOVİES: AN ANALYSİS OF TOP-GROSSİNG MOVİES As traditional ads have lost impact on consumer; product placement which means featuring ads products in films, television programs, music videos, books and computer games, has become as a more preferred advertising method. Product placement, with many different applications, primarily aims to improve the permanence of the ad in mind by communicating with the audience. For this purpose, movies are one of the communication channels which can reach large audiences in a relatively easier and faster way. Product Placement is not just limited with Hollywood movies. Nowdays product placement has became of one the favourite advertising method which advertises and movie producers use with great pleasure in all over the world and in these days product placement has big power in Asian movies also. Nowdays, South Korean and İndian (Bollywood) movies have big audiance all over the world and in the same time in Turkey. In this study, total of 20 top grossing movies, ten movie from South Korea and ten movie from İndia (Bollywood), investigated and content analysis was conducted. With these analysis was aimed to determine product placement styles in Asian movies. Key Words: Product Placement, Asian Movies, South Korean Cinema, Hallyuwood, İndian Cinema, Bollywood