Sivil toplum kuruluşlarının sosyal medya kullanımı üzerine karşılaştırmalı bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YUSUFCAN KARAOĞLU

Danışman: YUSUF DEVRAN

Özet:

Sivil toplum tarihsel süreç içinde birçok farklı anlama gelmiş ve bu anlamların sentezinden modern sivil toplum düşüncesi doğmuştur. Modern çağda devlet, özel teşebbüs ve aileden farklı olarak kendine yeni bir alan açan sivil toplum yine bu dönem ile birlikte örgütlenme yoluna gitmiştir. Sivil toplum kuruluşları olarak anılan bu yapılar yurttaşlık bilinci içinde belirledikleri amaçlar doğrultusunda gönüllüleriyle savunuculuk faaliyetlerini sürdürmeye devam etmektedirler. Sivil toplumun örgütlenme safhası daha öncelere dayansa da, bu örgütlerin Birleşmiş Milletler düzeni içinde uluslararası birer aktör olarak tanınması İkinci Dünya Savaşı sonrasına denk gelmektedir. Genel itibariyle NGO olarak tanımlanan bu yapılanmaların gönüllülük esasına göre çalışması ve savunuculuk faaliyetlerini yürütmesi STK’ların iletişim açısından kuvvetli yapılanmalar olması gerekliliğini de beraberinde getirmiştir. Sosyal medyanın ortaya çıkışı ve insanlar tarafından giderek artan kullanımı bu araçların STK’ların en önemli iletişim araçlarından biri haline gelmesine neden olmuştur. Bu çalışma kapsamında ortak amacı çevrenin korunması olan Sierra Club, Friends of the Earth UK ve TEMA’nın sosyal medya araçlarından Twitter, Facebook ve Instagram’ı nasıl kullandıkları sorusuna cevap aranmıştır. Bu soruyu cevaplandırmak için araştırma deseni olarak çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırma yöntemi olarak ise içerik analizi uygulanmıştır. İçerik analizinin bir gereği olarak Lovejoy ve Saxton’ın (2012) bilgi yaymak, topluluk oluşturmak ve harekete geçirmek olarak kategorilendirdiği kodlama tablosu kullanılmıştır. ABSTRACT Civil society has come many different meanings in historical process and synthesis of this meanings give birth to thought of modern civil society. In modern age, different from state, private sector and family civil society opens a new space for itself and along with this age organized as organisations. Called as NGOs these structures within consciousness of citizenship in the direction of determined objectives they continue to resume advocacy efforts. Even though civil society organisations began to organized long time ago, recognition by United Nations as a international actor became after World War II. Generally, these organisations calls as NGOs and works based on voluntariness and advocacy. That’s why, they need a strong communication activity. Advent of social media and using it by millions of people, it became most important mass media for NGOs. Within the scope of this study, NGOs, that determine environmental protection as common purpose, we need to answer how they use social media tools of Facebook, Twitter and Instagram of Sierra Club, Friends of the Earth UK and The Turkish Foundation for Combating Soil Erosion, for Reforestation and the Protection of Natural Habitats. To answer this question we used multiple-case studies as research design and content analysis as a research method. For content analysis method we used information, community and action categories of Lovejoy and Saxton (2012).