Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEDANUR KARAGÖZ
Danışman: Sibel Cengizhan
Özet:
Bu araştırma ile 2018 yılında güncellenen 6.sınıf matematik dersi öğretim programının kazanım, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme temel ögelerine göre öğretmen görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma durum saptamaya yönelik nitel bir çalışma olup çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılında Ağrı’nın Patnos ilçesinde yer alan ortaokullarda görev yapan yirmi matematik öğretmeni ile yürütülmüştür. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, analizleri içerik analizi tekniği ile yapılmıştır.
Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğretim programının kazanımlarının bölgesellik, hazırbulunuşluk düzeyi yetersizliği, öğrenciye görelik ve kazanımların soyut olması gibi faktörlerden ötürü öğrenci seviyesine uygun bulunmadığı saptanmıştır. Program içeriği oluşturulurken verimlilik, kazanımı gerçekleştirme, günlük hayatla ilişkilendirerek ilgi çekici ve merak uyandırıcı olma, öğrenci seviyesine ve öğretim ilkelerine uygunluk ön planda olduğu görülmektedir. Öğretmenler tarafından öğrenme ve öğretme sürecinde yer alan değişkenler genel olarak uygun ve yeterli bulunurken bölgesellik faktörünün bu süreci olumsuz etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Benzer şekilde ölçme ve değerlendirme etkinliklerinin uygulanabilir olduğu ancak etkinlik sayı ve çeşitliliği, alternatif ölçme araçlarının kullanımı açısından yeterli görülmediği saptanmıştır. Bu durumun özellikle bölgesellik ve kalabalık sınıf ortamından kaynaklandığı da ulaşılan sonuçlar arasında yer almaktadır.
Araştırma sonuçlarına bakıldığında; tüm öğretmenlere yeni eğitim yaklaşımları üzerine hizmet içi eğitim verilmesi, seçmeli olan matematik uygulamaları dersinin her sınıf için zorunlu hale getirilmesi, okullarda öğrencileri aktif kılacak interaktif sınıflar oluşturulması önerilmektedir. Ayrıca araştırmada, öğretim programı güncelleme çalışmalarının bölgesel faktörler dikkate alınarak yapılmasına ilişkin öneriler ile bölgesellik, kültürel ve dilsel açıdan çeşitliliğin öğrencilerin akademik başarısına etkisi, ölçme değerlendirme uygulamalarına etkisinin araştırılmasına ilişkin öneriler de sunulmuştur.