Metanol-benzin karışımları kullanılan bir benzin motorunda sıkıştırma oranının performans ve emisyonlara etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA TEMÜR

Danışman: Cenk Sayın

Özet:

METANOL-BENZİN KARIŞIMLARI KULLANILAN BİR BENZİN MOTORUNDA SIKIŞTIRMA ORANININ PERFORMANS ve EMİSYONLARA ETKİSİ İçten yanmalı motorlarda yakıt tüketimi, hava kirliliği ve çevre koşulları açısından benzine alternatif oluşturabilecek yeni ve yenilebilir enerji kaynakların önemi oldukça artmaktadır. Bu çalışmada, üç farklı sıkıştırma oranında (7/1, 8/1 ve 9/1) benzin ve metanol-benzin (M5, M10, M20 ve M50) karışımlarının, motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisi deneysel olarak incelenmiştir. Deneyler, dört zamanlı, tek silindirli, buji ile ateşlemeli bir motorda ve motor dinamometresi kullanılarak 10 Nm ve 20 Nm motor yükünde ve 2000 d/d’da sabit hızda yapılmıştır. Deneyler sonucunda, karışımdaki metanol oranının artmasıyla özgül yakıt tüketimi artarken, efektif verim, NOx, HC, CO2 ve CO emisyonları azalmaktadır. Sıkıştırma oranının artışına bağlı olarak özgül yakıt tüketimi ve HC emisyonları azalırken, efektif verim, NOx, CO2 ve CO emisyonları artmıştır. Anahtar kelimeler: Metanol, Benzin, Sıkıştırma Oranı, Motor Performansı, Egzoz Emisyon ABSTRACT THE EFFECT OF COMPRESSION RATIO ON PERFORMANCE AND EMISSIONS IN A GASOLINE ENGINE IN WHICH METHANOL-GASOLINE MIXTURES ARE USED In internal combustion engines, the importance of new and renewable energy resources which may be an alternative to gasoline in terms of fuel consumption, air pollution and environmental conditions notably increases. In this study, the effect of gasoline and methanol-gasoline (M5, M10, M20 and M50) mixtures on the engine performance and exhaust emissions has been experimentally examined at three different compression ratios (7/1, 8/1 and 9/1). The experiments have been performed on a four-stroke, single cylinder and spark plug ignition engine by using engine dynamometer at 10 Nm and 20 Nm engine load and at 2000 rev/min constant speed. In consequence of experiments, effective output, NOx, HC, CO2 and CO emissions decrease while specific fuel consumption increases with the increase of methanol ratio in the mixture. Effective output, NOx, CO2 and CO emissions have increased while specific fuel consumption and HC emissions have decreased depending on the increase of compression ratio. Keywords: Methanol, Gasoline, Compression Ratio, Engine Performance, Exhaust Emissions