Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HÜLYA SIĞRILI
Danışman: SEMRA KARACA
Özet:Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ile Bağlanma Biçimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi 1. Amaç: Günümüzde hemen hemen her toplumda ve her yaş grubunda internet kullanımı yaygınlaşmış durumdadır ve bu durum internetin aşırı kullanımı ile ilişkili çeşitli riskleri de gündeme getirmiştir.Ergenlerde internet kullanımının örüntülerini belirlemek ve internet kullanımı ile bağlanma biçimleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek ruh sağlığını koruma ve geliştirmede önemlidir. Bu araştırma lise öğrencilerinde internet bağımlılığı ile bağlanma biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel niteliktedir. Örneklem büyüklüğü istatistiksel formülle hesaplanmış ve çalışma 1377 öğrenci ile yapılmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ) ve İlişki Ölçekleri Anketi (İÖA) ile toplanmıştır. Veriler SPSS 23.0 (Statistical Package for the Social Sciences) Software programın da tanımlayıcı istatistiksel analizler, ''Mann Whitney U testi'', ''Kruskal Wallis testi'',’’Ki-Kare testi”,’’Lineer Regresyon analizi’’ ve “Pearson korelasyon analizi” ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrenciler 13-19 yaş grubunda olup, yaş ortalaması 16.2±1.63’dür. Öğrencilerin İBÖ toplam puan ortalaması 28.8±20.12’dir. İBÖ kesme noktalarına göre öğrencilerin %85’i normal internet kullanıcısıyken, %10.8’i problemli internet kullanıcısı ve %3.7’si internet bağımlısıdır. Öğrencilerin %29.2’si güvenli bağlanma biçimine sahipken, %70.8’i güvensiz bağlanma biçimine sahiptir. Bağlanma biçimine göre internet bağımlılığı ölçek grupları arasında istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı bir farklılık bulunmaktadır(p<0.001). Sonuç: Çalışmanın bulgularına göre öğrencilerin büyük çoğunluğu normal internet kullanıcısıdır ve güvensiz bağlanma biçimine sahiptir. Bağlanma biçimleri ile internet bağımlılığı ölçek puanları farklılaşmaktadır ve problemli internet kullanım düzeyi en düşük öğrenciler güvenli bağlanma biçimi gösteren öğrencilerdir. Evaluation of the Relationship Between İnternet Addiction in High School Students and Attachment Styles 2. ABSTRACT Objectives: The use of internet has become widespread in almost every society and every age group today, and this has brought about various risks associated with overuse of internetDetermining the patterns of internet use in adolescents and evaluating the relationship between internet use and attachment styles is important in protecting and improving mental health. This research was conducted to examine the relationship between internet addiction and attachment styles in high school students. Method: This study is a descriptive and cross-sectionalstudy. The sample size was calculated using a statistical formula and the study was conducted with 1377 students. Data were collected by the Personal Information Form, the Internet Addiction Scale (IAS) and the Relationship Scale Questionnaire (RSQ). Data were analyzed by descriptive statistical analyzes, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test, Chi-square test and Pearson correlation analysis in SPSS 23.0 software program. Results: The students participating in the study are between 13-19 years and the average age is 16.2 ± 1.63.The average total score of IAS is 28.8 ± 20.12. According to the IAS cut-off points; 85% of students are normal internet users, 10.8% are problematic internet users and 3.7% are Internet addicts. 29.2% of the students had a secure attachment style and 70.8% have insecure attachment patterns. There is a statistically significant difference between the internet addiction scale groups according to the attachment style (p <0.001). Conclusion: According to findings of the study, the majority of the students is normal internet users and has insecure attachment style. Internet addiction scale scores are differentiated according to the attachment styles and students with lowest levels problematic internet use show secure attachment style.