İstanbul ili Kadıköy Bölgesi’nde toplam kalite yönetimi uygulayan ilköğretim okullarındaki 8.sınıf öğrencilerinin matematik dersine yaklaşımı üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Koray Varol

Danışman: ELİF MAKBULE ÇEKİCİ

Özet:

Günümüzde matematik her mesleğin ve gündelik yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Çalışmada; toplam kalite yönetimi uygulayan ilköğretim okullarının 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yaklaşımları incelenerek, öğrencilerin matematik dersine yaklaşımlarına dair düşünceleri incelenmiştir. Bu çalışma 5 bölümden oluşmaktadır. İlk dört bölümde literatür çalışmalarına yer verilmiş, 5. Bölümde araştırmanın yöntemi açıklanmış, bulguları verilmiş ve sonuçlar tartışılmıştır. Araştırma 2009-2010 eğitim öğretim yılında İstanbul İli, Kadıköy ilçesindeki 8 ilköğretim okulunun 8. sınıfında okuyan toplam 604 öğrenciyle yapılmıştır. Araştırmada yüz yüze anket yöntemi kullanılmıştır. Anket formunun ilk kısmında, demografik veriler ve başarı durumuna ait bilgiler açık uçlu sorularla elde edilmeye çalışılırken; derslere yardım alma konusunda iki seçenekli kapalı uçlu sorulara yer verilmiştir. Anket formunun ikinci kısmında aralıklı ölçekle (1 : kesinlikle katılmıyorum; 5 : kesinlikle katılıyorum) ölçülmüş 19 adet soruya yer verilmiştir. Araştırma sürecinde elde edilmiş olan veriler, SPSS 17.0 paket programı ile değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Veri ve bilgilerin analizinde t-testi, varyans ve faktör analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda nitelikli olarak yetiştirilmiş olan öğretmenlerin daha nitelikli hale getirilmesiyle, öğrencilerin matematik dersine olan yaklaşımlarını daha iyi yönlendirerek, öğrencilerin matematik dersine daha olumlu yaklaşımlar gösterebileceği görülmüştür. Anahtar sözcükler: Matematik Eğitimi, Toplam Kalite Yönetimi, Matematik Dersine Yaklaşım ABSTRACT Today, mathematics has become an inseperable part of every job and of our daily lives. In this study; approach towards mathematics lesson of 8.class students of schools, at which total quality management is applied, is surveyed. This study consists of five parts. In the first four parts, literature studies take place. In the fifth part; the method of the study is explained, findings are given and conclusion is discussed. This survey has been carried out in 8 schools of İstanbul city and Kadıköy county in 2009-2010 education years, with a total of 604 students who are at 8.class. In the first part of the questionnaire form, while demographical findings and the information belonging to success condition are examined with open-ended questions; the subject of getting help for the lessons is examined with close-ended questions. In the second part of the questionnaire form, there are 19 questions which are measured with scattered scale. ( 1: I certainly disagree; 5: I certainly agree ) The data acquired in the study process are subjected to evaluation with SPSS 17.0 package program. In the analysis of the data and the information; t-test, variance and the factor analysis are applied. In the conclusion of this study; it is found that the approach to mathematics lesson of the students may improve if qualified teachers are trained better and become more qualified. The key words: Mathematics Education, Total Quality Management, Approach towards Mathematics Lesson