Camilerin eğitim ve öğretim işlevine vurgu yapan bir hadisin tahrîci, tenkîdi ve değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şule Şahin Ünlü

Danışman: AYŞE ESRA ŞAHYAR

Özet:

Resûlullah döneminde mescidler, öncelikle ibâdethane olmakla beraber eğitsel, kültürel, ekonomik, siyasal, sosyal ve askeri işlevleri olan, fonksiyonel kurumlar mesabesindeydi. Bu işlevlerinin içinde, camilerin eğitim ve öğretim işlevi, özel bir önem taşımıştır. Bu çalışmada camilerde gerçekleştirilen ilmî faâliyetlere vurgu yapan bir hadis, hadis tenkîd kriterleri çerçevesinde incelenmiştir. Yapılan çalışma neticesinde söz konusu hadisin sahîh hadis olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmamızda hadisin sıhhât derecesini izahın yanı sıra ilgili olduğu konular çerçevesinde değerlendirilmesi ve yorumlanması üzerinde de durulmuştur. Resûlullah’tan merfu muttasıl bir şekilde rivâyet edilen söz konusu hadis, mescidlerde yapılan ilmî faâliyetlere, ilim yoluyla yapılan cihâda ve amellerde niyetin ehemmiyetine vurgu yapan bir rivâyettir. ABSTRACT Although mosques were primarily places of worship at period of time that Rasulullah lived, they have economic, social, cultural, political, military and educational functionalities. Between these functionalities education has a special importance. In this thesis, a hadith is studied that emphasizes educational activities at mosques. It is related from Rasullullah with the way of merfu muttasıl, emphasizes educational activities at mosques, jihad by science and importance of intention of deeds. Furthermore it is reviewed and interpreted in accordance with related topics. As a result of the study we proved the authenticity of this hadith.