Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Semra Katıtaş
Danışman: HASİBE KADIOĞLU
Özet:ÖZET İstanbul’da Evde Bakım Hemşirelerinin İş Doyumu, Yaşadığı Güçlükler ve Çözüm Önerileri Öğrencinin Adı Soyadı : Semra KATITAŞ Danışman : Doç. Dr. Hasibe KADIOĞLU Anabilim Dalı : Halk Sağlığı Hemşireliği Amaç: Bu çalışmanın amacı İstanbul ilinde çalışan evde bakım hemşirelerinin iş doyumu düzeylerinin, hizmet sunumu sırasında yaşadığı güçlüklerin ve çözüm önerilerinin belirlenmesi ile evde bakım hizmetlerinin gelişimine katkıda bulunmaktır. Yöntem: Bu tanımlayıcı çalışma Ocak-Mayıs 2019 tarihleri arasında, İstanbul’da evde bakım hizmetlerinde çalışan 146 hemşire ile yapılmıştır. Evde bakım hemşirelerine kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formu ve Minnesota İş Doyumu Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma için Etik Kurul onayı ve katılımcılardan bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Bulgular: Katılımcıların %69,2 si kadın olup yaş ortalaması 35,05 ± 7,7’dir. %55,2’si ön lisans/lisans eğitimi seviyesindedir. Evde bakım hemşireleri Minnesota İş Doyumu Ölçeğinden 100 üzerinden 72,3 ± 11,5, içsel doyum alt ölçeğinden 60 puan üzerinden 45,4 ± 6,5, dışsal doyum alt ölçeğinden 40 puan üzerinden 27,6 ± 5,4 puan almışlardır. Evde bakım hemşirelerinin yaşadıkları güçlüklere bakıldığında en fazla %34,2 oranında saha koşullarının zorluğu olarak belirlenmiştir. Bunu sırasıyla fazla iş yükü (%30,1), hasta/yakınları ile iletişim sorunları (%28,08), hasta evlerindeki fiziki zorluklar (%23,9) izlemiştir. Katılımcıların sunduğu çözüm önerilerine bakıldığında ise en fazla iş yükünün azaltılması (%26,02), yönetim sorunlarının çözülmesi (%23,9) ve güvenlik önlemlerinin alınması (%18,4) şeklinde olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Evde bakım hemşirelerinin iş doyumu düzeyleri iyi düzeyde olup yaşadıkları güçlükler iyi bir organizasyon planlaması ile çözülebilecek güçlüklerdir. Güçlüklerin çözümünde ve evde bakım hizmetlerinin planlanmasında çalışanların görüşlerinin dikkate alınması önerilmektedir. -------------------- SUMMARY Job Satisfaction, Difficulties and Solutions of Home Care Nurses in Istanbul Student’s Name : Semra KATITAŞ Counselor : Assoc. Prof. Dr. Hasibe KADIOĞLU Department : Public Health Nursing Aim: The aim of this study is to contribute to the development of home care services by determining the job satisfaction levels of the home care nurses working in the province of Istanbul, the difficulties encountered during the provision of services and the solution suggestions. Method: This descriptive study was conducted between January and May 2019 with 146 nurses working in home care services in Istanbul. Home care nurses were reached with snowball sampling method. The data were collected by a questionnaire prepared by the researchers and the Minnesota Job Satisfaction Scale. Ethics Committee approval and informed consent were obtained from the participants. Results: 69.2% of the participants were female and the mean age was 35.05 ± 7.7 years. 55.2% is at the level of associate degree / bachelor degree. Home care nurses received a score of 72.3 ± 11.5 out of 100 on the Minnesota Job Satisfaction Scale, 45.4 ± 6.5 out of 60 on the internal satisfaction subscale, and 27.6 ± 5.4 out of 40 on the external satisfaction subscale. According to the difficulties experienced by home care nurses, it is determined as the difficulty of field conditions with a max. ratio of 34.2%. This was followed by excessive workload (30.1%), communication problems with patients / relatives (28.08%), and physical difficulties (23.9%) in patients' homes. Considering the solutions offered by the participants, it was determined that while solving management problems (23.9%) and taking security measures (18.4%) are following workload reduction (26.02%) which gets the max. ratio. Conclusion: Home care nurses' job satisfaction levels are good and the difficulties they face are possible to solve with good organization planning. It is recommended that employees' views be taken into consideration in the solution of difficulties and planning of home care services.