Din eğitimi açısından “Kendini Bilmek”


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emine Neslihan Özkaya

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

Anahtar Kelimeler: İnsan, Kendilik, Kişilik, Akıl, Eğitim, Din Eğitimi, Ruhsal Denge, Özgürlük, İç Gözlem. DİN EĞİTİMİ AÇISINDAN “KENDİNİ BİLMEK” İnsan, yapısı itibarı ile bilinmesi oldukça güç bir olan varlıktır. Doğuşu ile beraber getirdiği arayış ve bilme isteği ise, onu bu zorluğun içine çekmiştir. Bu durum insanın, kendine dönerek yaratılışını, özelliklerini, kabiliyetlerini, donanımını görmesini kısacası kendi ile tanışmasını sağlamıştır. Böylelikle insan kendini bilme noktasında ilk adımını atmış ve kişiliğine etkide bulunmuştur. Bu hareket ile, insan hem diğer varlıklardan farklılığının bilincine varmış ve hem de bu bilinçle aklını doğru yöne kanalize edebilmiştir. Akıl, düşünmenin yanında duygulanmış ve sezmiştir. Aklını kullanan insan, kendini bilmede mihenk taşı olan ruhsal dengesini sağlamış, benlik bütünlüğünü elde etmiş ve özgürlüğüne kavuşmuştur. Böylelikle, insan, diğerlerine ve maddeye tutsak olmada hızını arttıran sanayileşme, kapitalizm ve küreselleşmenin kıskacından da kurtulmaya başlamıştır. İnsanın ‘kendi’ni eğitmesinin ve din eğitiminin önemi ortaya çıkmıştır. Çünkü gerek modern eğitim, gerekse din eğitimi, insanın ahlaki değerleri olması gerekliliği üzerinde durmuş ve bu değerlerin kazandırılmasında ise ailenin önemini vurgulamıştır. Sonuç olarak kendini bilme, yalnızca bir evrede değil, yaşamın her evresinde süregelen bir süreç olmuştur. Bunu sağlayan ise, insanın her dönem kendine dönmesi, iç âlemini izlemesi ve gerek diğerleri, gerekse Yaratan’ı ile bağ kurması olmuştur. Keywords: Human, Self, Personality, Reason, Education, Religion Education, Spiritual Balance, Freedom, Introspection. ABSTRACT “SELF-KNOWLEDGE” IN RELIGION EDUCATION Human is a being which is very difficult to understand because of its creation. The desire to learn and know they have brought with their birth has put them into this case. This stuation made them see their creation, specialities, skills and qualifications by getting aware of themselves, to sum up it made them meet themselves. So human had a first step about “self-knowledge” and it influenced their personality. With this human could understand the differences of other beings and they directed their reasons to the appropriate channels. Reason could get emotions and sense with its thinking ability. The person who could use their reason could also get their spiritual balance could get their self-completeness and get their freedom. By this, human could get rid of industry, capitalism and globalism, which made them stuck to the material. So the importance of self developments and religion education became crucial. Because both modern education and religion education showed the importance of morality and emphasised the importance of family to gain these moral issues. As a result “self-knowledge” has been a process not only in a period of life but also in the whole life. The thing which supplies is that a human becomes themselves and they have an introspection and they have connection with the others and their Creater.