Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2004
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Güzin Beril Devlet
Danışman: CEMİL ÖZTÜRK
Özet:Türkiye'de Tarih öğretimi konusunda birçok çalışma yapılmış olmasına karşın, Atatürk devrindeki öğretim henüz yeterince araştırılmamıştır. Özellikle, bir "rejim dersi" sayılan Türk İnkılap Tarihi derslerinin, Cumhuriyet'in kuruluşuna tanıklık eden gençlere ne şekilde verildiği incelenmeye değer bir konudur. Atatürk devri (1923 -1938) yüksek öğretim kurumlarının başında, 1933 "Üniversite Reformu" gereğince Darülfünun'un kaldırılmasıyla oluşturulan İstanbul Üniversitesi gelmektedir. İstanbul ve Ankara Üniversitelerinde okutulan Türk İnkılap Tarihi dersleri başlıca üç hoca tarafından verilmiştir: Mahmut Esat Bozkurt, Recep Peker ve Yusuf Kemal Tengirşenk. Bu derslerde XIX. ve XX. yüzyılların önemli siyasal gelişmeleri, devletlerarası ve sistem içi çatışmalar, İnkılap, Hürriyet gibi kavramlar ele alınmıştır. Derslerin genel ve ortak amacı Türk İnkılabı'nı, dönemi ve coğrafyası çerçevesinde anlamlı bir yere oturtmak; gençlerde yurda, inkılaba ve gelişmeye karşı sevgi ve bağlılık yaratmaktır. Günümüzde yüksek öğretim kurumlarında okutulan TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitaplarının içerikleri ele alınarak, Atatürk dönemi dersleriyle karşılaştırılmış, benzeyen ve farklılaşan yönleri belirlenmiştir. Güzin Beril Devlet