İlahiyat fakültesi öğrencilerinin değer yönelimleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rüveyda Karaca

Danışman: ALİ ULVİ MEHMEDOĞLU

Özet:

İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ Bu araştırma, yüksek din öğrenimi gören İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin değer yönelimlerini konu edinmektedir. Araştırmada İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin değer yönelimlerini belirlemek, benzerlik ve farklılıklarını tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaçla Schwartz Değerler Ölçeği ile Dindarlık Ölçeği, Türkiye’nin farklı üniversitelerindeki (Ankara, Marmara, Çukurova, Süleyman Demirel, Dicle) İlahiyat Fakültelerinde öğrenim gören 394 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada öğrencilerin değer yönelimlerinin yanı sıra, cinsiyet, yaş, medeni durum, doğum yeri, sosyo-ekonomik düzey, mezun olunan lise, öğrenim görülen üniversite, bölüm, sınıf ve öğrencilerin okumakta oldukları bölümü kendi istekleriyle tercih edip etmedikleri gibi demografik değişkenler ile değer yönelimleri arasındaki ilişkiler de incelenmiştir. Diğer taraftan dindarlığın ve dindarlık boyutlarının değer yönelimleri üzerinde etkisi olup olmadığı da sorgulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin, İyilikseverlik, Güvenlik ve Uyma değerlerine daha fazla; Uyarılım ve Hazcılık değerlerine ise daha az önem verdikleri ortaya çıkmıştır. Öte yandan sosyo-demografik değişkenlerin öğrencilerin değer yönelimleri üzerinde bazı farklılıklar oluşturduğu saptanmıştır. Son olarak bulgular, dindarlığın, Gelenek, iyilikseverlik, Uyma, Evrenselcilik, Başarı, Güvenlik ve Özyönelim değerleriyle anlamlı pozitif; Hazcılık değeriyle ise negatif ilişkili olduğunu göstermektedir. ABSTRACT DIVINITY FACULTY STUDENTS’ VALUE PRIORITIES This research contains divinity faculty students’ value priorities. The purpose of this research is; to determine similarities and differences of divinity faculty stuents’ value priorities. For this purpose The Schwartz Values Survey and Islamic Religiosity Scale has been applied to 394 divinity faculty students from some different universities in Turkey (Ankara, Marmara, Çukurova, Süleymen Demirel, Dicle). In the study, beside the value priorities of the students these issues have also been examied:, their gender, age, marital status, the features of the place of birth, the socio-economical level of the family, graduated high school, the universty, the department, the class and this department is their self choices or not. Furthermore, we have investigated if there is any effect of religiosity on the students’ value priorities. According to the results of this research, demonstrated that the students gave higher importance to Benevolence, Security and Conformity values and gave less importance to Stimilation and Hedonism values. On the other hand, various socio-demographic factors indicated that the students’ value priorities presented some differences. Finally the results demonsrated that religiosity has significant positive correlations with Tradition, Benevolences, Conformity, Uiversalism, Achievement, Security and Self-direction and has significant negative correlations with Hedonism