Üniversite öğrencilerinin mutluluk düzeylerinin aile aidiyeti ve manevi yönelimlerine göre yordanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜMEYYE İREM YETER

Danışman: Müge Yüksel

Özet:

Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin mutluluk düzeylerinin aile aidiyeti ve manevi yönelimlerine göre yordanması amaçlanmıştır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin mutluluk düzeyi ile aile aidiyet düzeyi, mutluluk düzeyi ile manevi yönelim düzeyi, manevi yönelim düzeyi ile aile aidiyet düzeyi arasında ilişki olup olmadığını ve bu değişkenlerin çeşitli demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim öğretim yılında Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesinde okumakta olan üniversite öğrencileri oluşturmakta olup, örneklemini ise evrenden küme örnekleme ile seçilmiş Atatürk Eğitim Fakültesinin çeşitli bölümlerinde okuyan 146 erkek (%28,2), 371 kadın (%71,8) toplam 517 birey oluşturmuştur. Araştırmada demografik veriler ile ilgili bilgi elde etmek amacıyla hazırlanmış olan 12 soruluk kişisel bilgi formu; mutluluk düzeylerini belirlemek amacıyla Doğan ve Sapmaz tarafından (2012) gerekli geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak Türkçe’ye uyarlanmış olan 29 maddelik Oxford Mutluluk Ölçeği; Aile aidiyet düzeyleriyle ilgili fikir sahibi olmak için Mavili, Kesen ve Daşbaş (2014) tarafından geliştirilen 17 maddeden oluşan Aile Aidiyet Ölçeği; manevi yönelimlerini ölçmek için Kasapoğlu tarafından (2015) geliştirilen 16 maddeden oluşan Manevi Yönelim Ölçeği, kullanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin mutluluk düzeyleri ile cinsiyet, öğrenim görülen sınıf düzeyi, öğrenim görülen bölüm, mezun olunan lise türü, baba meslek durumu, anne meslek durumu, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu, aile tipi, kardeş sayısı ve barınılan yer değişkenleri arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark olmadığı, mutluluk düzeyi ile algılanan maddi durum değişkeni arasında anlamlı fark olduğu sonucu elde edilmiştir. Manevi yönelimleri ile cinsiyet, öğrenim görülen sınıf düzeyi, öğrenim görülen bölüm, baba meslek durumu, anne meslek durumu, aile tipi, algılanan maddi durum, barınılan yer değişkenleri arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark olmadığı; manevi yönelim düzeyleri ile mezun olunan lise türü, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu ve kardeş sayısı değişkenleri arasında istatiksel açıdan anlamlı fark olduğu sonucu elde edilmiştir. Aile aidiyeti ile cinsiyet, öğrenim görülen sınıf düzeyi, öğrenim görülen bölüm, mezun olunan lise türü, baba meslek durumu, anne meslek durumu, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu, aile tipi, kardeş sayısı, barınılan yer değişkenleri arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark olmadığı, yalnızca aile aidiyet düzeyi ile algılanan maddi durum değişkeni arasında anlamlı fark olduğu sonucu elde edilmiştir. Mutluluk düzeyi ile manevi yönelim arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucu; mutluluk düzeyi ile aile aidiyet düzeyi arasında kendilik aidiyeti ve aile aidiyeti alt boyutlarında da pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucu, manevi yönelim ile aile aidiyeti arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucu elde edilmiştir. Ayrıca manevi yönelim ve aile aidiyeti puanlarının mutluluk puanları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucu elde edilmiştir. -------------------- In this study, it was aimed to predict the happiness levels of university students according to family belonging and spiritual orientation. The aim of this study is to determine whether there is a relationship between the level of happiness and family belonging, level of happiness and spiritual orientation, level of spiritual orientation and family belonging; and whether these variables are related to various demographic variables. The universe of the study consists of the university students studying at Marmara University Atatürk Faculty of Education during the 2017-2018 academic year and the sample of the study consists of 517 individuals in total as 146 males (28.2%) and 371 females (71.8%) studying at various departments of the Faculty of Education. The sample was chosen from the universe with cluster samling method. The 12-item personal information form prepared for obtaining information about the demographic data; 29-item Oxford Happiness Scale adapted into Turkish by performing the required validity and reliability assessments by Doğan and Sapmaz (2012) in order to determine the levels of happiness; Family Belonging Scale consisting of 17 items and developed by Mavili, Kesen and Daşbaş (2014) for gaining insight about the levels of family belonging; 16-item Spiritual Orientation Scale developed by Kasapoğlu (2015) for measuring spiritual orientations were used in the study. According to the findings obtained, there was not a statistically significant difference between the happiness levels of students and the variables of gender, class level, department, the graduated high school type, father professional status, mother professional status, mother educational status, family type, number of sibling and place to live in; there was also a significant difference between the variables of level of happiness and perceived financial status. It was also found out that there was not a statistically significant difference between the spiritual orientations of students and the variables of gender, class level, department, father professional status, mother professional status, family type, perceived financial status; there was also a significant difference between the spiritual orientation levels of students and the variables of the graduated high school type, father educational status, mother educational status and number of sibling. It was concluded that there was not a statistically significant difference between the family belonging of students and the variables of gender, class level, department, graduated high school type, father professional status, mother professional status, father educational status, mother educational status, family type, number of sibling, place to live in; there was a significant difference between the family belonging and the variable of perceived financial status. It was revealed that there was a positively significant relationship between the level of happiness and spiritual orientation; there was a positively significant relationship between the level of happiness and family belonging in the sub-dimensions of self-belonging and family belonging; there was a positively significant relationship between the spiritual orientation and family belonging. In addition, it was found that the scores of spiritual orientation and family belonging scores had a significant effect on the scores of happiness.