Bilimsel Hikâyelerin Hücre ve Organeller Konusunda 6.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı, Bilimin Doğasını Anlama ve Yazma Kaygısına Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SONGÜL KARDAŞ

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

Bu çalışmanın amacı bilimsel hikâyelerin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, bilimin doğasını anlama ve yazma kaygısına etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 5E'ye göre hazırlanmış ders planları "Bilimsel Hikâye Yazma Etkinlikleri'' ile desteklenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Beyoğlu ilçesindeki bir devlet okulunda öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın nicel boyutunda yarı deneysel kontrol gruplu ön test-son test araştırma deseni, nitel boyutunda ise durum çalışması kullanılmıştır. Öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri sadece deney grubuna uygulanmış olup dersler araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın verileri nitel ve nicel olmak üzere iki aşamadan elde edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri literatürden yararlanarak Çoban ve Ergin (2008)'in hazırlamış oldukları bilimin doğasını anlama ölçeği ile Karakaya ve Ülper (2011)'in hazırlamış oldukları yazma kaygısı ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan akademik başarı testi ile toplanırken, nitel verileri de araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formunda yer alan sorulardan toplanmıştır. Uygulanan yöntemlerin etkinliğini karşılaştırmak amacıyla ön ve son testte örneklem grubunu oluşturan deney ve kontrol grubu öğrencilerine akademik başarı testi, yazma kaygısı ölçeği ve bilimin doğasını anlama ölçeği uygulanmış ve arasındaki korelasyon hesaplanmıştır. Görüşme formundaki sorular ise sadece deney grubundaki öğrencilere son test olarak uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrencilerin uygulama sonrasındaki yazmış oldukları hikayeler 'Hikâye Yazma Becerileri Değerlendirme Rubriği' ile analiz edilmiştir. Akademik başarı testinden ve ölçeklerden elde edilen toplam puanlar için betimsel istatistiklerden yararlanmış ve hangi hipotez testinin kullanılacağına karar vermek için çarpıklık ve basıklık katsayıları yardımı ile dağılımın normalliği test edilmiştir. Dağılımlar normal olduğu için deney ve kontrol grubu arasındaki farka bakmak için bağımsız örneklem t-testi, uygulamanın etkisini araştırırken ön test ve son test arasındaki farka bakmak için ise bağımlı örneklem t testi kullanılmıştır. Öğrencilerin yazmış oldukları hikâyeler ise araştırmacı tarafından analiz edilmiş olup öğrencilerin akademik başarılarına etkisi ortaya çıkarılmıştır. Tüm bulgular doğrultusunda bilimsel hikâye yazma etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarını genel olarak olumlu yönde etkilediği, bilimin doğasını anlama ve yazma kaygısı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir. -------------------- The aim of this study is to investigate the effects of scientific stories on academic achievement, understanding the nature of science and writing anxiety of primary school students. For this purpose, the lesson plans prepared according to 5E were supported with "Scientific Story Writing Activities." The study group consisted of 30 students studying at a public school in Beyoğlu, Istanbul. In the quantitative dimension of the research, pre-test and post-test research design with quasi-experimental control group was used and in case of qualitative dimension, case study was used. The data of the study were obtained from two stages, qualitative and quantitative. Research using quantitative data from the letarature, Çoban and Ergin's (2008) nature of the scale and the writing anxiety of Karakaya and Ülper (2011) scale and the academic headache test prepared by the investigator. Question were collected. In order to compare the effectiveness of the applied methods, the academic achievement test, writing anxiety scale and understanding nature of science scale were applied to the experimental and control group students in the pre and post test and the correlation was calculated between them. The questions in the interview form were applied as a post-test only to the students in the experimental group. The stories written by the students in the experimental group after the application were analyzed with Yazma Story Writing Skills Evaluation Rubric '. The descriptive statistics were used for the total scores obtained from the academic achievement test and the scales and the normality of the distribution was tested with the help of skewness and kurtosis coefficients to decide which hypothesis test to use. As the distributions were normal, independent sample t-test was used to look at the difference between the experimental and control groups, and dependent sample t test was used to look at the difference between the pre-test and post-test when investigating the effect of the application. The stories written by the students were analyzed by the researcher and their effect on the academic achievement of the students was revealed. According to all findings, scientific story writing activities; students' academic achievement generally affects positively; It has been found that there is no statistically significant effect on understanding the nature of science and writing anxiety.