Küçük ve orta ölçekli işletmelerde altı sigma yaklaşımı ve bir deneysel tasarım uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SIDIKA AKBULUT

Danışman: İSMAİL HAKKI ARMUTLULU

Özet:

Rekabet giderek daha da zorlaştığı için, organizasyonların üzerinde; maliyeti düşürüp iş verimini artırarak kaliteyi iyileştirmek ve müşteri memnuniyetini sağlamak açısından daha fazla baskı oluşmaktadır. Mevcut kaynakların çok az olmasından dolayı, bu giderek daha da zor bir mücadeleye dönüşmektedir. Kaliteyi ölçülebilir kılmak, ekonomik bir fayda sağlamak kuruluşların kalite yönetimine bakış açısını değiştirmektedir. Altı Sigma tasarım, üretim ve müşteri ile ilgili aktivitelerde güçlü istatistiksel analizler ve ölçümler sağlayarak tahmin edilemeyecek seviyede ürün ve hizmetten kaynaklanan hataları azaltan ve sıfır kusur stratejisinin ulaşılabilir bir hedef olarak yaşama geçirilmesinde büyük rol oynayan bir kalite yöntem metodolojisidir. Bu tez de, etkin Altı Sigma ve KOBİ'ler de uygulama şekli veAltı Sigma' nın işletme stratejisi olarak uygulanması incelenmiş, deneysel tasarımın Altı Sigma da ki önemi ve 2k Faktöriyel Tasarımı uygulama çabası gösterilmiştir. Altı Sigma uygulanabilirliği için referans teşkil edecek yol haritası, proje planı, anket örneği ve TÖİAK iyileştirme stratejisi model olarak verilmiştir. ABSTRACT Since the competition gets more and more difficult, there occurs a big pressure on organizations in terms of increasing the work efficiency by decreasing the costs and therefore improving the quality and ensuring the customer satisfaction. Owing to the fact that the sources avaliable are very few, this increasingly turns into a more difficult struggle. Ensuring the quality to be measurable, gaining an economical benefit change institutions' point of views in terms of quality management. The Six Sigma is a quality management methodology which decreases the faults arising from the product and the service at an unexpected degree by ensuring powerful statistical analysis and measurements in the activities related to design, manufacturing and the customers and plays an important role in realizing the target of zero defect strategy. Within the scope of this thesis, the Six Sigma and its way of application in SMEs have been examined, the importance of the Experimental Design in the Six Sigma and the attempt of applying the 2k Factorial Design have been indicated. As for the applicability of the Six Sigma, the road map, the project plan, the compliance measurement survey and the development strategy of the DMAIC have been placed within the thesis as reference models.