Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversitelerinin örgütsel imajına ilişkin algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMA TEZİŞÇİ

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

Bu araştırmada, farklı üniversitelerde okuyan Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversitelerinin örgütsel imajına yönelik algılarını belirleyerek bu algıların öğrencilerin demografik değişkenlerine ve örgütsel imaj alt boyutlarına göre anlamlı farklılık gösterip göstermediklerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları ne seviyededir? 2. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları devam ettikleri üniversitelere göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? 3. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? 4. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları yaş grubuna göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? 5. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları sınıf seviyesine göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? 6. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları bölüme göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? 7. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları bölüm tercihine göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? 8. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları okuduğu üniversiteden mutlu olma durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? 9. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları okuduğu fakülteden mutlu olma durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? 10. Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj ve alt boyutlarına ilişkin algıları okuduğu bölümden mutlu olma durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir? Araştırmanın örneklemini, Marmara, İstanbul ve Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültelerinden kasıtlı örnekleme yöntemine göre seçilen bölümlerde okuyan 1. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Polat (2011) tarafından geliştirilen yedi alt boyuta sahip “Örgütsel İmaj Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizler, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), bağımsız grup t-testi, Kruskal Wallis-H ve Mann Whitney-U testidir. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: • Marmara Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi ve Boğaziçi Üniversitesi öğrencilerinin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj düzeyine yönelik algıları orta düzeydedir. Her üç üniversite öğrencileri de örgütsel imajın alt boyutlarından kalite imajını en yüksek düzeyde algılamaktadır. • Boğaziçi Üniversitesi öğrencilerinin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj algısı, Marmara ve İstanbul Üniversitesi öğrencilerine göre daha yüksektir. Öğrencilerin kendi üniversitelerine yönelik örgütsel imaj alt boyutlarına ilişkin algıları birbiriyle anlamlı bir farklılık göstermektedir. • Öğrencilerin üniversitelerine yönelik örgütsel imaj algıları cinsiyete, yaş grubuna, sınıf seviyesine, bölüme ve bölüm tercihine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. ABSTRACT In this study, the purpose was to determine the perceptions relating to organizational image of the universities of the Faculty of Education students studying in different universities and to identify whether those perceptions show significant difference according to their demographic variables and the subscales of the organizational image. The following questions were explored: 1. What are the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities? 2. Do the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities show significant difference according to their universities? 3. Do the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities show significant difference according to gender? 4. Do the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities show significant difference according to age? 5. Do the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities show significant difference according to class? 6. Do the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities show significant difference according to department? 7. Do the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities show significant difference according to department choice? 8. Do the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities show significant difference according to the situation about being happy with the university? 9. Do the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities show significant difference according to the situation about being happy with the faculty? 10. Do the students’ perceptions relating to organizational image and its subscales about their universities show significant difference according to the situation about being happy with the department? The participants of the study are the 1st and 4th class students studying in the departments which chosen according to deliberate sampling method, in the Faculty of Education of Marmara, İstanbul and Boğaziçi University. The instruments used in this study are personal information form prepared by the researcher and “Organizational Image Scale” developed by Polat (2011) which has seven subscales. The analyses applied related to the data collected are frequency, percentage, mean, standard deviation, one way Anova, independent samples t-test, Kruskal Wallis-H and Mann Whitney-U test. The findings of the study are the followings: • The perceptions of the students of Marmara, İstanbul and Boğaziçi University relating to organizational image about their universities are at medium level. All three universities’ students perceive the quality image, which is one of the subscales of the organizational image, at highest level. • Boğaziçi University students’ perceptions relating to organizational image about their universities is higher than Marmara and İstanbul University students’ perceptions. The perceptions of the students relating to the subscales of the organizational image about their universities show significant difference with each other. • The students’ perceptions relating to organizational image about their universities show significant difference according to gender, age, class, department and department choice.