Ders dışı faaliyetlerin kalitesinin değerlendirilmesine ilişkin öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ASLI HÜNER KESEN

Danışman: Ahmet Faruk Levent

Özet:

Bu araştırma, öğretmenlerin ders dışı faaliyetlerin kalitesinin değerlendirilmesine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşleri alınmış ve inceleme yapılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini 2015/2016 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ili Biga ilçesindeki MEB’e bağlı resmi ortaokullarda görev yapan 300 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilmiştir. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Anketin güvenilirlik katsayısı hesaplanmış ve bu değer .934 olarak bulunmuştur. Elde edilen veriler, SPSS programı kullanılarak istatistiksel analiz ve yorumlarda kullanılmıştır. Bu analizlerde cinsiyet değişkeni için t-testi, öğretmenlerin mezuniyet durumu, yaş, mesleki süre ve branş ile ders dışı faaliyetleri algıları arasındaki anlamlı farklılıklar için tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizleri sonucu çıkan anlamlı farklılıkları saptamak için post-hoc Scheffe tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığında erkek öğretmenlerin ders dışı faaliyetleri kadın öğretmenlere göre daha fazla uyguladığı görülmektedir. Kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre sosyal çevrenin bakışının ders dışı faaliyetleri zorlaştırdığını ve ders dışı faaliyetlerin uygulanmasında sınıf ortamının zorluklar getirdiğini daha fazla düşündüğü sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, 0-5 yıl mesleki deneyimi olan öğretmenlerin 21 yıl ve üzeri mesleki deneyime sahip öğretmenlere göre öğrencilerin ders dışı faaliyetlere daha istekli olduğu, 11-15 yıl mesleki deneyimi olan öğretmenlerin 6-10 yıl mesleki deneyime sahip öğretmenlere göre ders dışı faaliyetlerde okul yönetiminin öğrencilerin deneyim ve yeteneklerini dikkate aldıkları, 11-15 yıl mesleki deneyimi olan öğretmenlerin 0-5 yıl mesleki deneyime sahip öğretmenlere göre ders dışı faaliyetlerde okulun teknolojik imkânları daha fazla kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. 41-50 yaş arasında olan öğretmenlerin 51-60 yaş arası olan öğretmenlere göre öğrencilerin ders dışı faaliyetlerine daha fazla katıldıkları, 21-30, 31-40 ve 41-50 arası yaşında olan öğretmenlerin 51-60 yaş arası olan öğretmenlere göre öğrencilerin ders dışı faaliyetlerine daha istekli oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır. -------------------- This research was conducted to determine the opinions of the teachers about the evaluation of the quality of extracurricular activities. For this purpose, the opinions of teachers working in secondary schools were taken and examined. The sample of this study consisted of 300 teachers who work in secondary schools in Biga, Çanakkale in 2015-2016 educational year. The sample was chosen with the simple random sampling method. In this study, the questionnaire developed by the researcher was used as data collection tool. The reliability coefficient of the questionnaire was calculated and found to be .934. Collected data were used in statistical analysis and comments by using the SPSS application . In this analysis, t-test for gender variable, graduation status of teachers, age, occupational period and one-way analysis of variance for significant differences between branch and extra-curricular activities were used. Post-hoc scheffe technique was used to determine the significant differences in one-way analysis of variance. According to the findings obtained from the study, it is seen that male teachers applied more extracurricular activities than female teachers. According to male teachers, it is concluded that the social environment's view makes the extracurricular activities difficult and that the classroom environment causes difficulties in the implementation of extracurricular activities. In addition, it is concluded that the teachers who have a professional duration of 0-5 years are more willing to do extracurricular activities compared to the teachers who have 21 years or more of professional time. It has been concluded that the teachers who have 11-15 years of professional time take the students' experience and abilities into account in the extracurricular activities according to the teachers having 6-10 years professional time. It has been concluded that the teachers who have a professional duration of 11-15 years use the technological opportunities of the school more than in the extracurricular activities. It is concluded that the teachers between the ages of 41 and 50 are more involved in the extracurricular activities of the students than the 51-60 age group. It was found that the teachers who were 21-30, 31-40 and 41-50 years old were more willing to do extracurricular activities compared to the teachers aged 51-60.