Ritim çalışmalarının altı yaş çocuklarının bilişsel becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Burcu Özkale

Eş Danışman: ERCAN MERTOĞLU, Ercan Mertoğlu

Özet:

RİTİM ÇALIŞMALARININ ALTI YAŞ ÇOCUKLARININ BİLİŞSEL BECERİLERİNE ETKİSİ Müziğin temel unsurlarından biri olan ritim çalışmalarıyla çocukların sadece oyunlarını eğlenceli yapmak değil, sosyal, psikomotor, bilişsel gelişimlerini desteklemek de söz konusudur. Buna dayanarak bu çalışmada okul öncesi dönem 6 yaş çocuklarıyla yapılan ritim çalışmalarının çocukların bilişsel becerilerine etkisi araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, yapılan ritim çalışmalarının çocukların bilişsel becerilerine etkisini incelemek için ön-test ve son-test kontrol gruplu deneysel araştırma modelli bir araştırma yürütülmüştür. Araştırmada çocukların bilişsel performanslarını belirlemek amacıyla Bilişsel Değerlendirme Sistemi (CAS) 5-7 yaş bataryası uygulanmıştır. Araştırma yaşları 5 yaş 6 ay – 6 yaş 5 ay arasında değişen 40 çocukla yapılmıştır. Bu çocukların 20’si deney, 20’si kontrol grubunu oluşturmuştur. Deney grubunda yer alan 20 çocukla haftada iki gün olmak üzere 8 haftalık bir süreçten oluşan ritim çalışmaları yapılmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara ise herhangi bir eğitim verilmemiştir. Verilerin analizinde Mann Whitney - U ve Wilcoxon testi kullanılmıştır. Sonuçlar SPSS Sosyal Bilimler İstatistik Programı ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına bakıldığında deney grubundaki öğrencilerin CAS Planlama, Dikkat, Eş Zamanlı ve Ardıl Bilişsel işlemler alt ölçekleri ve CAS toplam sontest puanları, öntest puanlarından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Ayrıca CAS Ardıl Bilişsel İşlemler son testinden almış oldukları puanların, deney/kontrol grubunda olma değişkenine göre gruplar arasında anlamlı bir farka rastlanmıştır. Uygulanan ritim kalıpları çalışmalarının CAS Ardıl Bilişsel İşlemler üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Müzik, Ritim, Ritim Çalışmaları, Bilişsel Gelişim. ABSTRACT THE IMPACT OF RHYTHM PRACTICES ON COGNITIVE SKILLS OF SIX-YEARS-OLD CHILDREN Rhythm practices, which are the essential components of music, can be used not only to render children's games funny, but also to support their social, psychomotor and cognitive development accordingly; the impact of rhythm practices, performed with pre-school children who are aged six years, on their cognitive skills was investigated in this study. To this end, a research with an experimental model with pretest and posttest control groups was carried out in order to examine the influence of rhythm practices on children's cognitive skill The Cognitive Assessment System (CAS) 5-7 years battery was used in the research so as to determine the children's cognitive performances The research was conducted with 40 children whose ages vary between 5 years and 6 months – 6 years and 5 month Of these children, 20 constituted the experimental group and 20 constituted the control group. Rhythm practices were performed with the 20 children in the experimental group two days a week for 8 week No training has been given to the children in the control group. The Mann Whitney - U and Wilcoxon tests were used in the analysis of the data. Findings were assessed using the SPSS software. According to surveys,students in experiment CAS planning,attention, simultaneous and successive cognitive process subscales and CAS total last test points have been detected more significant high than pretesting points.In addition,Points which have been taken from last test of CAS successive cognitive processes by students ,according to groups of experiment/control,beetween groups have been detected a significant difference.Rythm models which practiced have been seen effective on the CAS consecutive cognitive processes. Keywords: Music, Rhythm, Rhythm Practices, Cognitive Development.