The role of customer experiences and lifestyles in post purchase behavior of smartphone users among university students


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme (İngilizce) Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ÖZGÜL ALTINOĞLU

Danışman: Taşkın Dirsehan

Özet:

Akıllı telefon sektörünün giderek daha hızlı yeniliklerle gelişmesi ile markaların pazarda farklılaşması adına daha çok çalışma yapması gerekmektedir. Akıllı telefonlar artık sadece teknik özellikleri açısından değil, sundukları deneyime de bakılarak tercih edilmektedir. Dolayısıyla, akıllı telefon markalarının deneyimlere vereceği önem ile rekabet avantajı sağlamaları kolaylaşacaktır. Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin akıllı telefon kullanımlarındaki deneyimlerini ve yaşam tarzlarını araştırmak ve deneyim sonrası davranışlarını incelemektir. Bu çalışma kapsamında, üniversite öğrencilerinin ve farklı yaşam tarzı kümelerinin akıllı telefon deneyimleri ve satın alma sonrası davranışları analiz edilmektedir; satın alma sonrası davranıştaki en etkili deneyimler ve müşteri deneyimleri ile satın alma sonrası davranış arasında yaşam tarzı kümelerinin moderatör rolü incelenmektedir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle tanımlayıcı istatistik uygulanmış ve akıllı telefon deneyimleri ve satın alma sonrası davranışları için faktör analizleri yapılmıştır. Sonrasında kümeleme analizi ile yaşam tarzlarına göre gruplar oluşturulmuştur. Daha sonra araştırma modeliyle ilgili hipotezler test edilmiştir. İlk olarak, demografik özellikler ve kümeler için müşteri deneyimleri ve satın alma sonrası davranış açısından farklılıklar incelenmiştir. Daha sonra, müşteri deneyimleri ve satın alma sonrası davranış arasında regresyon analizi yapılmıştır ve son olarak kümelerin moderatör rolü test edilmiştir. -------------------- With the rapid development of the smartphone sector, smartphone brands need to do more work in order to differentiate them in the market. Nowadays, smartphones are preferred not only in terms of their technical specifications, but also their experiences. Therefore, it will be easier for smartphone brands to provide competitive advantage with the importance they will give to the experiences. The aim of this study is to investigate smartphone experiences of university students on the use of smartphones and their lifestyles and to examine the behaviors after the experiences. Within the scope of this study, the smartphone experiences and post purchase behavior of university students and different lifestyle clusters are analyzed and detected most effective experiences for post purchase behavior and lifestyle clusters’ moderator role in the between customer experiences and post purchase behavior. For this purpose, firstly, descriptive analysis is described and factor analyses for smartphone experiences and post purchase behavior are performed. After that, with clusters analysis lifestyle groups are formed. Then, the hypothesis related to the research model is tested. Firstly, differences are stated for demographics and clusters in terms of customer experiences and post purchase behavior. Then, regression analysis is performed between customer experiences and post purchase behavior, finally, moderator role of clusters is tested.