DEZAVANTAJLI BİREYLERİN AKTİVİTELERİNİ KONTROL EDEN GÖRÜNTÜ ALGILAMA PLATFORMUNUN GERÇEKLEŞTİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sadrettin KABAK

Danışman: Serkan Aydın

Özet:

Günümüzde, bireylerin sağlıklı bir hayat sürdürmeleri için birçok çalışma yapılmaktadır. Sağlıklı yaşam çerçevesinde yapılan bu çalışmalar insan sağlığına pozitif sonuç katmayı amaçlamaktadır. Bu uygulamalar genellikle dezavantajlı olmayan bireyler için yapıldığından dezavantajlı bireyler için yapılan uygulamalar yetersiz kalmaktadır. Bu tez çalışmasında, Kinect teknolojisi ile dezavantajlı bireyler için günlük tedavi süreçlerine olumlu katkıda sağlayan ve kullandıkça bireyi pozitif gelişime iten bir uygulama amaçlanmıştır. Bu uygulama kapsamında uygulamayı kullanacak birey kümesi genellikle fiziksel engelli yaşlı ve hasta bireylerden oluşmaktadır. Bu çalışmada Microsoft Kinect Teknolojisi kullanılmıştır. Kinect Teknolojisi üzerinde RGB ve derinlik kameraları ve çoklu dizi [multi-array] ses sistemi ile insan ses ve görüntülerini algılayan bir teknolojidir. Bu çalışmada, dezavantajlı bireylerin yapması gereken hareketler bir eğitim kurumu öncülüğünde eğitim seti olarak uygulamaya aktarılıp eğitim setindeki her bir hareket için dezavantajlı bireyin yapmış olduğu hareketin karşılaştırılıp analiz edilmesi yapılan hareket üzerinden puanlanması ve bu puanlamada veritabanına kaydedilerek süreç takibi gerçekleştirilmiştir. Bu süreçte Microsoft Kinect Teknolojisi’nin kütüphaneleri kullanılarak Visual Studio ortamında WPF (Windows Presentation Foundation) ile bütünleştirilerek uygulama hazırlanmıştır. vi Dezavantajlı bireyin tedavi süresince yaptığı hareketlerin insan gözüyle analizi puanlanması ve kişi değerlendirmesi doğrultusunda bazen de duyguların katılması ile değerlendirilmesi hem doğru sonuçlar vermez hem de fizik tedavi uzmanı – birey ilişkisinin etkisinde kalınarak değerlendirilmeye neden olur. Ayrıca bu uygulama ile daha bilimsel bir değerlendirme platformu gerçekleşmiştir. Dezavantajlı birey sürekli birilerin yardımına ihtiyaç duyarken geliştirdiğimiz bu uygulama bireyin isteklerine cevap verecektir. Sonuç olarak dezavantajlı bireyin eğitimini baştan sona takip eden ve kaydeden kullanıcı dostu bir uygulama geliştirilmiştir.